על אודות אלכסנדר (סשה) ארגוב

על אודות אלכסנדר (סשה) ארגוב

ממוסקבה לתל-אביב

אלכסנדר (סשה) אברמוביץ', מלחין שהיה מעמודי התווך של הזמר העברי, נולד ב-26 באוקטובר 1914 במוסקבה לאב שהיה רופא שיניים ולאם שהייתה פסנתרנית. אחותו התאומה נפטרה ממחלה לפני שמלאה לה שנה, ואילו סשה, שנולד במשקל קילו וחצי, שרד. שנתיים לאחר מכן נולד לסשה אח קטן שנקרא על שם האחות שנפטרה – גוטיה. אמו קיימה בביתם חזרות עם עמיתיה מן התזמורת הפילהרמונית וכן עם זמרים שליוותה בפסנתר, וכך נחשף ארגוב מגיל צעיר מאוד למוסיקה קלסית ולשיר האמנותי. בגיל ארבע החל לנגן בפסנתר וכבר אז זיהתה אמו את כישרון האלתור המיוחד שלו ואת יכולתו ללמוד בעל-פה יצירות שלמות. היא שכרה עבורו מורה לפסנתר ומכיוון שסשה הקטן לא אהב לקרוא תווים, שיעורי הנגינה התנהלו באופן לא שגרתי: המורה ניגנה וסשה חזר על היצירה משמיעה בלבד. את השירים שחיבר הילד רשמה אמו בשתי מחברות תווים, אך אלה אבדו. במשך כל ילדותו המשיך לנגן ולהתאמן, אך לא זכה ללמוד באופן פורמלי, משום שהוריו לא השתייכו למעמד הפועלים - תנאי גישה למבחנים וקבלה ללימודים בקונסרבטוריון.

מאורעותיה הקשים של מלחמת העולם הראשונה השפיעו על משפחת אברמוביץ' והם ביקשו לצאת מרוסיה. הם נאלצו להמתין עד לשנת 1932, כשנפתחו גבולות המדינה להרף עין ונוצרה הזדמנות נדירה לצאת. לאחר קשיים ביורוקרטים רבים יצאה המשפחה לפולין והתגוררה בוורשה אצל קרובי משפחה. זמן קצר לאחר מכן עזבה משפחת אברמוביץ' את פולין ועלתה לפלשתינה. סשה, שהיה אז בן 18 – מבוגר מכדי להיכלל באשרת הכניסה לארץ של הוריו ואחיו – הגיע כשנה וחצי אחריהם, בשנת 1934, והצטרף לדירת המשפחה הקטנה, ברח' יהודה הלוי 89 בתל אביב.

סשה ארגוב ומשפחתו

קופאי בבנק ובעל חנות ספרים

סשה ארגוב בחנות הספרים "בולסלבסקי" | רחוב אלנבי בתל-אביב, שנות ה-60 של המאה ה-20 לערך (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

סשה ארגוב בחנות הספרים "בולסלבסקי" | רחוב אלנבי בתל-אביב, שנות ה-60 של המאה ה-20 לערך (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

ארגוב קיווה להשתלב בעשייה המוסיקלית בארץ ואף מצא עבודות מזדמנות בליווי רקדנים וזמרים בפסנתר, אך אלה לא הבטיחו פרנסה קבועה והוא חיפש מקור הכנסה אחר. הוא מצא עבודה כקופאי בבנק לתעשייה ברחוב מונטיפיורי בתל-אביב. למרות שלא אהב את עבודתו בבנק הוא התמיד בה כ-22 שנה, עד לשנת 1957, כשהוא עוסק במוסיקה בשעות הפנאי שלו. אי-התלות הכלכלית בעשייה מוסיקלית הקנתה לארגוב חופש אמנותי מוחלט. לימים הסביר: "במשך שנים הייתי פקיד בבנק ולפעמים זה היה עצוב מאוד. אני כל כך רחוק מבנקאות. זה הדבר שהכי לא התאים לי... הייתי חוזר הביתה, שוכח את הכתובת של הבנק ופותח פנקס כדי לבדוק לאן אני הולך מחר. עד כדי כך זה לא עניין אותי. אבל אני לא רציתי להתפרנס ממוסיקה ולעמוד מול הצורך הזה לקחת כל שיר שנותנים לי. השארתי לי את הפריבילגיה לבחור את הטובים בעיני באמת... זה פרינציפ אצלי – לא רוצה לחיות מן המוסיקה. המוסיקה היא הקצפת, משהו טהור שלא למען כסף...".

את השנים הבאות הקדיש ארגוב, לצד אהבתו הראשונה, המוסיקה, לאהבתו השנייה, הספרות הרוסית. ארגוב, שפקד רבות את חנות הספרים הרוסיים "בולסלבסקי" שברח' אלנבי 72 בתל אביב, התחיל לעבוד בה כשותף משנת 1957. שבע שנים מאוחר יותר הוא רכש אותה והחנות הפכה למוקד עלייה לרגל לשוחרי התרבות הרוסית בארץ. הוא המשיך לעבוד בחנות עד שמכר אותה בשנת 1989.

בשנת 1945, פגש סשה את נוסיה (אסתר) אבלס. נוסיה, שהנגינה בפסנתר הייתה חביבה עליה עוד מימיה בפולין, הקפידה לבוא לבית, שבו התגורר עם אחיו גוטיה ובן דודו, בכל יום אחר הצהריים, להתאמן בנגינה. בין השניים התפתחה מערכת יחסים קרובה וכעבור כמה חודשים הפתיע אותה סשה בהצהרה: "או שאנחנו מתחתנים או שניפרד לעולם". וכך במרץ 1946, נישאו השניים בתל-אביב. שנתיים אחר-כך, ובעצת חברו הסופר בנימין תמוז, אף שינה את שמו מאברמוביץ' לארגוב. לסשה ונוסיה ארגוב נולדו שני ילדים – איתמר וטלי.

"מלחין ויצרן שלאגרים"

"מלחין ויצרן שלאגרים אלכסנדר (סשה) ארגוב"... | קריקטורה של הקריקטוריסט זאב (הארץ, 26.8.1964)

"מלחין ויצרן שלאגרים אלכסנדר (סשה) ארגוב"... | קריקטורה של הקריקטוריסט זאב (הארץ, 26.8.1964)

לקראת סוף שנות ה-40 החלו לזרום אל ארגוב בקשות להלחנת פזמונים. להקת "איילון", אשר פעלה במסגרת הפלמ"ח, הייתה הלהקה הראשונה שהלחין לה פזמונים (הסבוב השני; פרלמנט בארץ זולו) והוא אף ליווה אותה בפסנתר בכל רחבי הארץ בתכניתה "בלי תקן..."

בשנת 1948 התגייס ארגוב כחייל מן השורה למחלקת התרבות של צה"ל. באותה שנה פגש את הבמאי שמואל בונים אשר שמע אותו באחת מהופעותיו בקיבוצים. בונים התרשם והזמינו להלחין עבור להקת "הצ'יזבטרון", שהוקמה אז ביזמתו של הפזמונאי חיים חפר, שגם חיבר את מרבית שיריה.

"הרעיון לכתוב בשביל הלהקה הזאת, שהייתה מאוד-מאוד חשובה, הכניס אותו מצד אחד לאמביציה ומצד שני לסטרס", סיפרה נוסיה ארגוב על פגישת העבודה הראשונה של ארגוב עם שמואל בונים, חיים חפר והאקורדיוניסט אליקום שפירא. "וכשהוא היה בסטרס הוא היה הולך. הולך ממקום למקום. אז הוא התהלך בדירה ויצא החוצה אל הגזוזטרה. הייתה לנו גזוזטרה קטנה שיכולת לראות ממנה את האנשים שעברו ברחוב יהודה הלוי. והנה הוא רואה את האנשים שצריכים לבוא, את הטרויקה. והנה באו הטרויקה, וסשה מתיישב ליד הפסנתר, והם אומרים 'נו, נגן לנו', וסשה ניגן את המנגינה 'הפלמ"חניק מחפש את המחר'... והאנשים היו עם פרצופים כאלה של... בלי שום הבעה. מסיכות. שותקים. זה בוודאי נמשך לא יותר מדקה, אבל במקרים כאלה כל שנייה זה נצח. אתה גומר לנגן, אתה רוצה תגובה. שיימחאו כף, שיגידו משהו. והם – כלום. פתאום אליקום אומר: 'נגן את זה עוד פעם'. וסשה מנגן עוד פעם. הוא פתאום הבין, אליקום, שיש עם מי לדבר. אחרי שהוא גמר לנגן בפעם השנייה אליקום אמר: 'זה שיר! סוף סוף אנחנו מקבלים שיר. זה יוצא מהכלל'... הם היו צריכים זמן כדי להתרגל. זה היה יותר מדי מתוחכם...". ואכן, לחיים חפר היו ספקות. "כששמעתי את השיר בפעם הראשונה אמרתי לעצמי: 'איך נפלתי. מה אני צריך את האברמוביץ' הזה... איזה מין שיר כתב... כשאליקום ביקש שינגן עוד פעם זה נשמע לי עוד יותר גרוע. לקח לי זמן עד שהתרגלתי...".

סשה ארגוב על פגישת העבודה הראשונה שלו עם שמואל בונים, חיים חפר והאקורדיוניסט אליקום שפירא בראיון עם המלחינה ציפי פליישר ב-9.3.1995 

ארגוב התמנה למלחין הראשי של להקת "הצ'יזבטרון" וזה היה תחילתו של הקשר הפורה בין ארגוב לחפר, קשר שנמשך שנים רבות. "השירים המסובכים, כביכול, של סשה נדדו איתנו ממשלט למשלט וממחנה למחנה ונתקבלו לא רק באהבה אלא בעיקר בהוקרה...", כתב לימים חפר. "אפשר לומר שסשה ארגוב היה המלחין, בה"א הידיעה, של הפלמ"ח...". ואכן, השיר פלמ"חניק מחפש את המחר זכה להצלחה גדולה ורוב שירי הלהקה הפכו ללהיטים, ובראשם הרעות, שיר שהפך לסמל מלחמת השחרור. הצלחת שירי הצ'יזבטרון סימנה את פריצת הדרך של ארגוב לתודעה הציבורית.​​

נעמי פולני וסשה ארגוב עם "התרנגולים" (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

נעמי פולני וסשה ארגוב עם "התרנגולים" (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

​בשני העשורים הבאים הלחין ארגוב שירים עבור להקת הנח"ל (הוא לא ידע את שמה, 12 טון, דינה ברזילי, חופשה באדום, עד מאה ועשרים); להקת "בצל ירוק" (כשאנחנו נצא ביחד – ידוע בשם המאוחר יותר השמלה הסגולה, אדוני השופט, בראשית) ו"להקת התרנגולים", לתכניתה הראשונה ב-1961 (זמר אהבה לים - שהולחן למעשה כבר ב-1953 להצגה "ים ובית", האם אמרו לך פעם, רחוב במסחה) ולתכנית השנייה של הלהקה ב-1963, אשר הורכבה כולה מלחניו (הכל זהב, שיר השכונה, יוסי ילד שלי מוצלח, כשאת אומרת לא, שיר אהבה חיילי, אם תרצי, ככה סתם). שתי התכניות זכו להצלחה אדירה.

בהמשך הלחין ארגוב גם עבור להקת "גשר הירקון" (כשאור דולק בחלונך, החופש תם), להקת "החמציצים" (את מה שרציתי, שיר פרידה לקיץ, מרפסות, דוד שמש ואנטנה גם), "שלישיית הגשש החיוור" (שביצועם לשיר פנס בודד, שבוצע במקור על-ידי "התרנגולים", זכה להצלחה גדולה) ולהקות צבאיות רבות: להקות הפיקודים – צפון, מרכז ודרום, להקת גייסות השריון (אליפלט), להקת חיל הים וצוותי הווי של הנח"ל, גייסות השריון, גולני וחיל תותחנים. השירים שהלחין ארגוב קיבלו מעמד קנוני בזמר העברי.

שותפה להצלחת המופעים הייתה נעמי פולני, במאית להקות הנח"ל, התרנגולים והחמציצים, כוראוגרפית ומעבדת מוסיקלית, שארגוב עבד איתה בשיתוף פעולה הדוק.

"אני אוהב במה" - חיבוריו של ארגוב לבימת התיאטרון

  תוכניית המחזמר "שלמה המלך ושלמיי הסנדלר"  (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

  תוכניית המחזמר "שלמה המלך ושלמיי הסנדלר"  (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

מרכיב עמוק ומרכזי בפעילותו המוסיקלית של ארגוב היה החיבור לבימת התאטרון. "אני אוהב במה", סיפר ארגוב. "אני יכול להגיד על עצמי שאני חיית תאטרון. אומרים שבשירים שלי יש תאטרליות. אני מרגיש לא רק את הטקסט אלא גם את התנועה על הבמה וזה ישנו בתוך המוסיקה...".

את השירים הבימתיים הראשונים ארגוב חיבר, כאמור, להצגות שהעלה גרשון פלוטקין בקיבוצים בשנות השלושים. משנות החמישים החל ארגוב להלחין להצגות של התאטרון הקאמרי: "מלכת שבא", "ים ובית","תק על תק", "בגלל החגורה", מלאך האבן", "גיבור היום", "אסתר המלכה" (שיר ערש),"הנסיכה טורנדוט", "נוכלים ואוהבים", "כתר בראש", "חגיגת קיץ" (שיר משמר), "ספור גן עדן", "בית ספר לריקודים". כמו-כן, הלחין להצגות של תאטרון הבימה – "יתוש בראש" ו"בבתא", ולתאטרון חיפה – "הפישפש" ו"רגעים".

ההצגה המצליחה ביותר שארגוב חיבר לה את לחניו היה המחזמר שלמה המלך ושלמי הסנדלר, על-פי מחזהו של סמי גרונמן, בתרגום נתן אלתרמן. המחזה הועלה לראשונה בתאטרון "האהל" ב-1943. עשרים ושתיים שנה מאוחר יותר חזר אל הבימה כמחזמר עם פזמונים שחיבר אלתרמן והלחין ארגוב. "אבי המחזמרים העבריים", כלשון עיתונאים ואנשי תאטרון, זכה, מיד עם הצגת הבכורה ב-8 באוגוסט 1964, להצלחה מסחררת והוא הועלה מאות פעמים כבר בשנה הראשונה להפקתו, ומאות פעמים נוספות, בהפקות שונות, בשלושים השנים הבאות. ההצגה זיכתה את התאטרון הקאמרי בפרס המועצה הציבורית לתרבות ואמנות ושירי המחזמר, אשר הוקלטו, זכו לפרסום רב גם מחוץ לכותלי התאטרון והושמעו רבות ברדיו ובתכניות טלוויזיה. זה היה אחד החיבורים המרתקים והמרגשים בתולדות הזמר העברי בין מלחין למשורר, חיבור אשר הוביל לשיתוף פעולה רב בהמשך.

סשה ארגוב, יונה עטרי, אילי גורליצקי ונציגים משגרירות בריה"מ | מאחורי הקלעים של המחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", התיאטרון הקאמרי, 1964 (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

סשה ארגוב, יונה עטרי, אילי גורליצקי ונציגים משגרירות בריה"מ | מאחורי הקלעים של המחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", התיאטרון הקאמרי, 1964 (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

"יוסי חזקי יונה" - איור של שמואל בונים, 1961 (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

"יוסי חזקי יונה" - איור של שמואל בונים, 1961 (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

ארגוב כתב מוסיקה גם להצגות ילדים: "הרפתקאה בקרקס" (ההפקה הראשונה של התאטרון לילדים שליד התאטרון הקאמרי); "אנדרוקלס והאריה"; "ד"ר דוליטל באפריקה" ו"אני פשוש" (בולבול תגיד לי למה).

ארגוב תרם את לחניו גם לבימת התאטרון הסטירי ולבימה הקלה, בהם: בימת "מועדון התאטרון"; "יוסי חזקי יונה" (זגג זגג); "ילדות קשה" (יוסף ג'ון) – תכניתם של יוסי בנאי ורבקה מיכאלי; "אני רוצה רק להציץ" ו"שוק המציאות" (קונצרטינה וגיטרה ו-לו הייתי דג) – מחזמר מצליח נוסף, שארגוב נטל בו חלק לצד המלחינים משה וילנסקי ודובי זלצר, בכיכובם של אילי גורליצקי ויונה עטרי.

​לבד מבימת התאטרון הלחין ארגוב גם לפסטיבלי זמר (אז למה שלא נחייך, בלדה על נערי שגדל – במיוחד עבור אילנה רובינא); לערבי שירי משוררים (אז היה לה עדיין ריח של ים למילים של לאה גולדברג, את חייכת למילים של נתן זך, אהבה שאינה תלוייה בדבר למילים של חיים חפר, אהובתי שלי לבנת צואר למילים של יעקב שבתאי); לתסכיתי רדיו של קול ישראל – "הפרפר" (1959), "האיים החומים" (1960), "מוטל בן פייסי החזן" (1967),"על הספסל בגן" (1970) - ולסרטים "חבורה שכזאת" (1963), "רק לא בשבת" (1964, מתוכו נעימת השיר דוד שמש ואנטנה גם, שמילותיו חוברו מאוחר יותר בידי ע. הלל), "הוא הלך בשדות" (1967, מתוכו נעימת השיר שיר הכרם, שמילותיו חוברו מאוחר יותר בידי יעקב שבתאי), "סיירים" (1967, מתוכו השיר עמיחי למילים של ירון לונדון), "הבן האובד" (1968, מתוכו נעימת השיר לפנות ערב שמילותיו חוברו מאוחר יותר בידי יעקב שבתאי) ו"הדודה קלרה" (1977).

במחצית השנייה של שנות השבעים חלה תפנית בחיי היצירה של ארגוב ובהד התקשורתי ששיריו זכו לו. בשנת 1979 יזם קיבוץ גבעת חיים ערב שירי סשה ארגוב. בהכנות למופע הכיר ארגוב את אורה זיטנר, ששימשה אז מנצחת המקהלה ואחראית לשירת הסולנים. מפגש זה הוליד שיתוף פעולה פורה בין שניהם. ב-1979 הם הקליטו תקליט משירי ארגוב - שירים מוכרים בצד שירים חדשים – כשזיטנר שרה וארגוב מלווה אותה בפסנתר. התקליט הוביל להפקת מופע מיוחד בהשתתפותם, וזאת לאחר שנים רבות שבהן ארגוב לא הופיע על בימה.

"הוא היה אז אחרי ניתוח לב" סיפרה נוסיה ארגוב. "ואני חושבת שבגלל ההופעות הוא הבריא מהר. הוא נורא אהב את זה. כשאתה כותב אז אתה כותב וזה נשאר פה, מישהו אחר שר. אבל כשאתה מופיע על הבמה, ואתה מנגן, ואתה מקבל מחיאות כפיים כאלה, אז זה כנראה עושה משהו. לא כנראה. עושה. הוא אהב את זה". ההופעה, שהתקיימה ב"בית אריאלה" בתל אביב, זכתה לביקורות נלהבות ובמקום שתרד אחרי חודש אחד, כמתוכנן, היא נדדה שלוש שנים ברחבי הארץ. בעקבות ההצלחה הקליטו ארגוב וזיטנר ב-1981 אלבום שני.

הופעות אלו פתחו פתח לשיתופי פעולה פוריים ואיכותיים עם יוצרים ומוסיקאים מן השורה הראשונה, לתנופת הקלטות ולמופעים משותפים. הבולט מבין שיתופי הפעולה האלו, ואף המצליח מכולם, היה עם המלחין והזמר מתי כספי. ב-1982 הקליטו ארגוב וכספי את התקליט "מתי כספי שר סשה ארגוב" ובו משיריו הידועים של ארגוב. שנתיים אחר-כך העלו את המופע "מתתיהו ואלכסנדר". במופע נכללו שירים ידועים ושירים חדשים (את ואנימחכה עד הקיץהאהבה אשר איתיהם בזמר הזהמעבר לתכלתאהבה אחרונהעדערב) וכן קטעי קישור של כספי. בעקבות המופע הוקלט תקליט שני אשר זכה גם הוא להצלחה גדולה. צירוף זה של שני מלחינים, המבצעים יחד את יצירותיו של אחד מהם, הוא צירוף מיוחד שלא חזר על עצמו בזמר העברי.

 

סשה ארגוב ואורה זיטנר (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

סשה ארגוב ואורה זיטנר (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

סשה ארגוב ומתי כספי (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

סשה ארגוב ומתי כספי (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

במהלך שנות ה-80 שיתף ארגוב פעולה עם הזמרת סנדרה ג'ונסון, והיא הקליטה תקליט (שלא יצא בפורמט מסחרי) ובו שירים חדשים לגמרי שהלחין ארגוב. כמו-כן הוא הופיע עם הזמרת טל אמיר, כשנתיים בכל הארץ, כשהוא מלווה אותה בפסנתר.

שיתוף פעולה ייחודי נוסף בתחילת שנות ה-90 היה עם "שמיניית ווקל" אשר ביצעה והקליטה שירים ישנים וחדשים של ארגוב בביצוע קולי בלבד, ללא ליווי כלי נגינה (א-קאפלה).

אירוע יוצא דופן, שארגוב הוזמן אליו, היה טקס חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן בשנת 1994, לכבודו הלחין את השיר אולי זה השלום למילים של נתן יונתן.

שמיניית ווקל מבצעת משירי סשה ארגוב | מאי 1993 (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

שמיניית ווקל מבצעת משירי סשה ארגוב | מאי 1993 (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

סשה ארגוב והדר לוי | מבצעת השיר "אולי זה השלום" בטקס חתימת הסכם השלום עם ירדן בשנת 1994 (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

סשה ארגוב והדר לוי | מבצעת השיר "אולי זה השלום" בטקס חתימת הסכם השלום עם ירדן בשנת 1994 (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)

"מי שלא אוהב את סשה ארגוב, שיקום!"

סשה ארגוב הלחין למעלה מאלף שירים למילים של משוררי ישראל ופזמונאיה: דוד אבידן; עמוס אטינגר; רפאל אליעז; דן אלמגור; נתן אלתרמן; תרצה אתר; ח.נ. ביאליק; יוסי בנאי; לאה גולדברג; חיים גורי; יונתן גפן; ע. הלל; נתן זך; אברהם חלפי; חיים חפר; יורם טהרלב; שאול טשרניחובסקי; נתן יונתן; ס.יזהר; חנוך לוין; ירון לונדון; איציק מאנגער; יחיאל מוהר; עלי מוהר; אהוד מנור; אלכסנדר פן; אפרים קישון; דליה רביקוביץ'; יעקב רוטבליט; רחל; יעקב שבתאי; רחל שפירא ועוד.

ארגוב נודע בקשר העמוק שלו לשירה הכתובה והוא הרגיש מחויבות רבה למשמעות ולקצב של המילים בטקסטים שנמסרו לו להלחנה. הדבר בא לידי ביטוי בפרשנות המלודית, במבנה ההרמוני וביחס שבין ליווי למנגינה שהעניק לשירים. "אני שומע לא רק ריתמוס לא רק פונטיקה אלא גם את ההבעה של המילה" הסביר ארגוב באחד מהראיונות שנתן. "אינני יכול לכתוב פראזה עליזה עם מילים לא מתאימות. אני חי את המילים. המנגינה יכולה לצאת יפה אבל אם היא לא מבטאת את המילה אני צריך להמשיך ולעבוד עליה. הכוונה שלי כשאני כותב מוסיקה היא שזה יתאים כמו כפפה למילים. יכולתי לעשות הרבה יותר פשוט לו הייתי כותב הרמוניה רק לפי המנגינה, אבל אני רציתי שזה יהיה ביחד לכן הייתי צריך לעשות כל מיני קומבינציות לסבך את המנגינה כדי להיות נאמן למילה".

הסביבה המוסיקלית שארגוב פעל בה והושפע ממנה הייתה מורכבת מפסיפס מגוון ביותר של סגנונות – החל ממוסיקה קלסית ולידר אירופיים, מוסיקה רוסית עממית, שנסונים צרפתיים, מוסיקה סלונית (טנגו וואלס), מוסיקה לטינו-אמריקאית (צ'ה צ'ה צ'ה, רומבה, סמבה ופסדובלה), ג'אז (וממנה מקצבי הבוסה נובה), פופ ורוק. סגנונות אלו עברו את הפריזמה האישית שלו ויצרו שפה מוסיקלית מורכבת וייחודית מאוד המשלבת בתוכה בין העממי לאמנותי. "נולדתי עם עולם הרמוני מיוחד משלי שמלווה אותי מאז הלחנותי הראשונות" נהג לספר. "חיברתי מלודיה מיד עם ליווי בהרמוניה...אני שומע מודולציות באופן אינטואיטיבי...כל זה דחק אצלי את הצורך ללמוד הרמוניה...".

וכך הסתייג ארגוב מן השימוש בכינוי "מלחין" לגביו, כיוון שתואר זה שמור היה מבחינתו למלחינים מתחום המוסיקה הקלסית בלבד. בשלב מסוים החליט להרחיב את השכלתו המוסיקלית והחל ללמוד קומפוזיציה אצל המלחין מרדכי סתר. סתר, אשר התרשם מכישרון ההלחנה של ארגוב ומן האינטואיציה המוסיקלית שלו, המליץ לו לוותר על הלימוד הפורמלי ולהמשיך ולכתוב בדרכו. אי-ויתור על שפתו ואמירתו המוסיקלית, כמו גם מורכבותו ורמתו האמנותית, גרמו לו להוציא מתחת ידיו שירים שהיו מי שהישוו אותם לליד האמנותי. השירים הרבים והאהובים, שבחלקם אף היו קשים מאוד לביצוע, נקלטו וחלחלו בתודעה הקולקטיבית עד שהפכו לחלק בלתי נפרד מן הזהות הישראלית.

ארגוב זכה בחייו להערכה והערצה הן מן הקהל הן מיוצרים ​– מלחינים, מעבדים וזמרים – שהצדיעו לו בעשרות אירועים והפקות: תכניות רדיו וטלוויזיה; מופעים (צוותא תל-אביב; התאטרון הקאמרי; היכל התרבות – עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית; הספרייה הלאומית בירושלים – לרגל העברת ארכיונו לספרייה ועוד), פסטיבלים (פסטיבל מוסיקה ווקלית – "ווקליזה" – בתל-אביב; "פסטיבל הזמר" בערד; "פסטיבל צלילי המדבר" בשדה בוקר ועוד) ועשרות רבות של הקלטות מסחריות. גם לאחר מותו, זוכים לחניו של ארגוב לעדנה מחודשת בקרב אמנים צעירים וותיקים כאחד.

בשנת תשמ"ח קיבל ארגוב את פרס ישראל על תרומתו לזמר עברי. כמו כן זכה בתואר יקיר העיר תל אביב (תשמ"ז), בפרס יגאל אלון (תשמ"ה) ובפרס אקו"ם (תשמ"ב).

סשה אלכסנדר ארגוב נפטר ב-ג' בתשרי, תשנ"ו, 27 לספטמבר, 1995, והוא בן 81.

סשה ארגוב בטקס הענקת פרס ישראל, 1988 (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103) 

סשה ארגוב בטקס הענקת פרס ישראל, 1988 (ארכיון אלכסנדר ארגוב, MUS 103)