audio items
snunit

בן אדם מה לך נרדם

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    אלג'יריה - אורן מאיר זיני
  • 2.
    מרכז אסיה וקווקאז - פרס מורד נדב
  • 3.
    מרכז אסיה וקווקאז - פרס מורד נדב
  • 4.
    מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) - צנעא אהרן עמרם
  • 5.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל מתפללי בית כנסת מרכז יהודי בבל
  • 6.
    ספרדים מסורות המזרח - לבנון מתפללי בית כנסת הרמב"ם, חולון
  • 7.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים אנסמבל הפיוט שעל יד מכון בן צבי
  • 8.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים ברי סחרוף, חיים לוק
  • 9.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים דיוואן הלב
  • 10.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים חגי בצרי
  • 11.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים יחיאל נהרי
  • 12.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים יצחק שילוני
  • 13.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים מרדכי כלפון
  • 14.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 15.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים ניסים שלום
  • 16.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים עזרא ברנע
  • 17.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים ראובן בן ציון בטאט
  • 18.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים רפי איש-רן
  • 19.
    ספרדים מסורות המזרח - תורכיה ישראל חביב
  • 20.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב אילן זוארץ, אליהו חיון (כאנוני), יהודה שאכיר, יוסף זרוק, רפאל חיון, שאול חיון
  • 21.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב קבוצת פייטנים, מרכז אור שלום
  • 22.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו האנדלוסית מורשת אבות בית שמש
  • 23.
    פורטוגזים - פורטוגזים כללי אברהם לופז קרדוזו
  • 24.
    תימן - כלל תימן דניאל סמין-קעטבה
  • 25.
    תימן - כלל תימן חניאל גאזי
  • 26.
    תימן - כלל תימן יחיא בן יוסף הגרי
  • 27.
    תימן - כלל תימן יצחק נהרי
  • 28.
    תימן - כלל תימן פנחס קרח
  • 29.
    תימן - כלל תימן רחובות
Play songs in order
playerSongImg
שירה ופסנתר: אברהם לופס קרדוזו מתוך הדיסק הליטורגיה הספרדית המערבית מושר בנוסח כמעט זהה לזה שרשם החזן דוד אהרון די סולה מלונדון ב- 1857 מתוך הדיסק: הליטורגיקה הספרדית המערבית, אנתולוגיה של מסורות מוזיקה בישראל 16. © כל הזכויות שמורות המרכז לחקר המוסיקה היהודית, האוניברסיטה העברית ירושלים,תשס"ד, 02-6585059
Title בן אדם מה לך נרדם / ספרד המערבית / אברהם לופס קרדוזו
Tradition פורטוגזים - פורטוגזים כללי
Melodic tradition בן אדם מה לך נרדם / ספרד המערבית
מאפייני הקלטה -eng מסחרי
Scale כללי
Cycle of the Year יום כיפור
Prayer Time שחרית
Composer ללא מלחין ידוע
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • • בֶּן אָדָם - המשורר פונה אל האדם המתפלל ומעורר אותו לקום ולהתנער מעפר החומריות והעוונות, ולדבוק בבוראו. בכינוי זה - בֶּן אָדָם - יש את ההדהוד של המלה אדמה, המזכירה לאדם את חומריותו, ומאידך את אלמנט הריחוק וחוסר הפניה האישית מצד הפונה, ושניהם כאחד מצטרפים לכדי אפקט זירוז האדם לעבודת בוראו. הכינוי "בן אדם" הוא הכינוי בו פונה האל ליחזקאל, כמו למשל ביחזקאל ב, א: וַיֹּאמֶר אֵלָי בֶּן אָדָם עֲמֹד עַל רַגְלֶיךָ וַאֲדַבֵּר אֹתָךְ.
    • מַה לְּךָ נִרְדָּם - אין זו עת לישון, עליך להתעורר ולבקש רחמים. ביטוי זה לקוח מספר יונה (א, ו) שם פונים המלחים אל יונה הישן בעת הסערה ומאיצים בו להתפלל לאלוהיו: וַיִּקְרַב אֵלָיו רַב הַחֹבֵל וַיֹּאמֶר לוֹ מַה לְּךָ נִרְדָּם קוּם קְרָא אֶל אֱלוֹהֶיךָ.
    • שְׁפֹךְ שִׂיחָה - שפוך את ליבך בתחנונים, עפ"י תהלים קב, א: תְּפִלָּה לְעָנִי כִי-יַעֲטֹף וְלִפְנֵי ה' יִשְׁפֹּךְ שִׂיחוֹ.
    • דְּרֹשׁ סְלִיחָה - דרישה במובן של בקשה.
    • מֵאֲדוֹן הָאֲדוֹנִים - כינוי לאל, שהוא אדון כל הארץ, ומלכם של כל המלכים.
    • רְחַץ וּטְהַר וְאַל תְּאַחַר - טהר את עצמך מעוונות, כאדם הרוחץ מלכלוך שדבק בו.
    • בְּטֶרֶם יָמִים פּוֹנִים - בטרם פונים ועוברים ימיו של האדם ובהיבט מצומצם יותר ימי הרחמים והסליחות, שהם עת רצון מלפני האל לסליחה ולכפרה.
    • שׁוֹכֵן מְעוֹנִים - כינוי לאל השוכן בשמיים. מעונה הוא אחד משבעת הרקיעים, עפ"י מסכת חגיגה יב, ע"ב.
    • בְּרַח וּפְחַד מֵאֲסוֹנִים - ברח על נפשך מפני החטא פן יקרך אסון. במובן הפשטני אסון הוא עונש, אך במובן עמוק יותר, ההשתקעות בחטא היא עצמה האסון שיש לברוח ולפחד ממנו.
    • אָנָּא שְׁעֵה - הקשב, היעתר.
    • שִׁמְךָ יוֹדְעֵי יִשְׂרָאֵל נֶאֱמָנִים - עם ישראל, אלו שיודעים וקוראים בשמך, הנאמנים לך. עפ"י תהילים ט, יא: וְיִבְטְחוּ בְךָ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ כִּי לֹא עָזַבְתָּ דֹרְשֶׁיךָ יְיָ.
    • לְךָ אֲדֹנָי הַצְּדָקָה - שורה זו מסיימת כל בית משני בתיו של הפיוט, ולמעשה מסכמת את המסר העיקרי אותו רוצה המשורר להעביר: האל הוא שופט הצדק, ואילו אנו עומדים לפניו בבושת פנים בגלל עוונותינו, ואין לנו אלא לבקש שימחל לנו ברחמיו. מילים אלו לקוחות מתפילתו של דניאל (ט, ז), שם מבקש דניאל מהקב"ה שיסלח לעם ישראל: לְךָ אֲדֹנָי הַצְּדָקָה וְלָנוּ בֹּשֶׁת הַפָּנִים כַּיּוֹם הַזֶּה לְאִישׁ יְהוּדָה וּלְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם וּלְכָל יִשְׂרָאֵל הַקְּרֹבִים וְהָרְחֹקִים בְּכָל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדַּחְתָּם שָׁם בְּמַעֲלָם אֲשֶׁר מָעֲלוּ בָךְ.
    • עֲמֹד כְּגֶבֶר וְהִתְגַּבֵּר - המשורר פונה אל האדם, שינהג בגבורה, יתגבר על עצמו, ולא יתחמק מלהודות על עוונותיו. מעניין לציין שהשורש ג.ב.ר. מופיע בשתי המילים.
    • לְהִתְוַדּוֹת עַל חֲטָאִים - וידוי על העוונות, הודאה בחטא, הינה אחת הפעולות ההכרחיות בתהליך התשובה.
    • כִּי לְעוֹלָם לֹא נֶעְלָם - אין דבר שנעלם או נסתר מנגד עיניו של האל, כפי שכתוב בדברים כט, כח: הַנִּסְתָּרֹת לַייָ אֱלוֹהֵינוּ וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת.
    • נִפְלָאִים - מלשון פלא, דבר נסתר הנעלם מבינתו של האדם, אבל גלוי לפני האל.
    • וְכָל מַאֲמָר אֲשֶׁר יֵאָמַר - האדם הוא כספר פתוח לפני האל וכל שיחה קלה שהאדם מדבר גלויה היא לפניו, כנאמר במסכת חגיגה ה, ע"ב: אמר רב, אפילו שיחה יתירה שבין איש לאשתו מגידים לו לאדם בשעת מיתה.
    • הַמְרַחֵם... יְרַחֵם... כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים - המשורר מבקש מהקב"ה שירחם על עמו כפי שאב מרחם על בניו, עפ"י האמור בתהילים קג, יג: כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים רִחַם יְיָ עַל יְרֵאָיו.



Have more information? Found a mistake?