• וּמִמָּךְ הִיא תְּכוּנָתִי - ממך כל תנועותי ואופיי. • לְךָ עַצְמִי - לך עצמוּתי וגם עצם מהותי. • וְרַעְיוֹנַי - מחשבותי. • וּמִבְטַחִי וְתִקְוָתִי - בך אני בוטח ואליך אני מקווה. • כְּשֶׂה אַקְרִיב - את לבי ודם חלבי. • וְעוֹלָתִי - קורבן עולה. • יָחִיד בְּלִי שֵׁנִי - האל הוא אחד ויחיד, אך לא מתוך מנין שיש שני אחריו. • יְחִידָתִי - החלק הגבוה של הנפש (מתוך חמשת חלקי הנפש). • גֵאוּת - רוממות. • לְךָ תֵאוֹת תְּהִלָּתִי - לך נאה להלל. • לְךָ עֶזְרָה בְּעֵת צָרָה - אתה העזר בצרה. • לְךָ אוֹחִיל בְּעֵת אָחִיל - לך אייחל ואקווה, בעת כאב וצרה. • שִׂבְרִי - תקוותי. • רְפָא שִׁבְרִי - רפא את מכתי, כאבי. • צִירִי - כאבי. • לְךָ אֶהֱמֶה - אליך אתפלל ואהמה כיונה. עפ"י תהילים נה, יח: עֶרֶב וָבקֶר וְצָהֳרַיִם אָשִׂיחָה וְאֶהֱמֶה וַיִּשְׁמַע קוֹלִי. • וְלֹא אֶדְמֶה - לא אשתוק. • אֱיָלוּתִי - כוחי, עפ"י תהילים כב, כ: וְאַתָּה ה' אַל-תִּרְחָק אֱיָלוּתִי לְעֶזְרָתִי חוּשָׁה. • עֲדֵי שׁוּבִי לְאַדְמָתִי - עד שאמות. • אִכַּף - אתכופף, אכוף את עצמי. מיכה ו, ו: בַּמָּה אֲקַדֵּם ה' אִכַּף לֵאלֹהֵי מָרוֹם. • וְאֶפְרֹשׁ כַּף - בתפילה. • וְגָדְלָה יַָד מְשׁוּבָתִי - רבו חטאי. משובתי מלשון שובבות, כפי שמופיע בהושע יד, ה: אֶרְפָּא מְשׁוּבָתָם אֹהֲבֵם נְדָבָה כִּי שָׁב אַפִּי מִמֶּנּוּ. • וְקָצַרְתִי זְרִיעָתִי - מה שזרעתי אני קוצר, לפי המעשים שעשיתי כך התוצאות. • וְיִצְרִי צוֹרְרִי - יצרי הוא כאויב לי. • בְּמוֹעֵצוֹת - בעצות. • וְעָלָיו לֹא עֲלֵי בִּלְתּוֹ - עליו בלבד. • חֲמָסִי - כעסי. • מְהוּמָתִי - פחדי, חרדתי. • וְאֶרְגַּז - אהיה באי שקט, אי רגיעה. • מְעֻוָתִי- עוונותי. • עֵרוֹם - חסר מילים, ללא זכויות או מעשים טובים. • כַּחְשִׁי - השקר שלי, התכחשותי לדרך האמת. • מִפְּרִי דָתִי - פרי מעשי, תוצאות התנהגותי. • יְמֵי שִׁלוּם - ימי שילום הדין. • עֵת פְּקֻדָתִי - יום המיתה. • וּמִי יִהְיֶה תְמוּרָתִי - מי יהיה במקומי ככפרה. • וְאָשַׁמְתִּי וְאָרַבְתִי וכו'- המשורר מונה את חטאיו על פי סדר א-ב, בדומה לסדר הוידוי על חטאים. • בְּרֵאשִׁיתִי - בצעירותי. • בְּאַחֲרִיתִי - בסוף ימי. • וּבָחַרְתִּי בְּתוֹרָתִי - עשיתי מה שלבי חפץ. • וְלֹא בַּנְתִּי לְאַחֲרִיתִי - לא חייתי במודעות לרגעיות החיים ולכך שסופו של אדם למות. • וְאֵין לִי בִּלְתְּךָ מָנוֹס - רק אתה לי מקלט ומחסה. • וּמוֹחֵל בִּלְתְּךָ אַיִן - אין מוחל כמוך. • וְאִם תָּבִיא בְּמִשְׁפָּט עַבְדְּךָ - אם תדון אותי לפי מעשי, עפ"י הפסוק בתהלים קמג, ב: וְאַל תָּבוֹא בְמִשְׁפָּט אֶת עַבְדֶּךָ כִּי לֹא יִצְדַּק לְפָנֶיךָ כָל חָי. • מַה הִיא גְבוּרָתִי - כל גבורתי היא כאין בעומדי לפניך בדין. • כְּקַשׁ נִדָף מְאֹד נֶהְדָּף - אני כמו עלה נידף ברוח שכל רוח מצויה יכולה להעיפו ולהודפו. • מְשׁוּגָתִי - שגגותי וחטאי. • וְנֶאֱלַמְתִּי וְנִכְלַמְתִּי - שתקתי מבושה. • וְכִסַּתְנִי כְלִמָּתִי - בושה כיסתה אותי. • רְצוֹנָךְ אֶשְׁאֲלָה תָּמִיד לְמַלֹּאְת אֶת שְׁאֵלָתִי - רצוני לעשות את רצונך ובקשתי שתיענה לשאלתי. • וְהֶרֶב כַּבְּסֵנִי - כבס אותי הרבה על מנת לנקות ולטהר אותי מחטאי, עפ"י תהלים נא, ד: הֶרֶב כַּבְּסֵנִי מֵעֲוֹנִי וּמֵחַטָּאתִי טַהֲרֵנִי. • תְלָאוֹתַי - צרותי. • וְאַל נָא תַּעְלֵם אָזְנָךְ - אל תתעלם מתחינתי, עפ"י הפסוק באיכה נג, נו: קוֹלִי שָׁמָעְתָּ אַל תַּעְלֵם אָזְנְךָ לְרַוְחָתִי לְשַׁוְעָתִי. • עֲרֹב עַבְדָּךְ לְטוֹבָה גַּם - היה ערב לי, קח אותי תחת חסותך ועשה אתי טוב, עפ"י תהלים קיט, קכב: עֲרב עַבְדְּךָ לְטוֹב אַל יַעַשְׁקֻנִי זֵדִים. • יוֹם תְּמוּתָתִי - יום מותי. • וְיוֹם נָפְלִי בְּפַח מוֹקְשִֵׁׁי סְמֹךְ נָא אֶת נְפִילָתִי - בעת שאני נופל בפח שטומנים לי אויבי או יצרי, תמוך ועזור לי. • וְלַעֲנָה שָׂבְעָה נַפְשִׁי - שבעתי צרות ומרורים. לענה הוא צמח מר. • עֲדֵי קַצְתִּי בְחַיָּתִי - עד שמאסתי בחיי. • אַתָּה מְנַת חֶלְקִי - ה' הוא נחלתי וחלקי, עפ"י תהלים טז, ה: ה' מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי. • וְגוֹרָלִי - חלקי. • וּמַהֲלָלִי - שמחתי. • וּמָעֻזִי - כוחי. • הֲבִינֵנִי עֲבוֹדָתְךָ - עזור לי להבין איך לעבדך. • הֲשִׁיבֵנִי וְאָשׁוּבָה - עזור לי לשוב אליך אליך. על פי הפסוק בירמיהו לא, יז: הֲשִׁבֵנִי וְאָשׁוּבָה כִּי אַתָּה ה' אֱלֹהָי. • וְתִרְצֶה אֶת תְשׁוּבָתִי - קבל את תשובתי. • וְהוֹרַנִי דְרָכֶיךָ - הראה לי ולמד אותי את דרך ה', עפ"י תהילים כז, יא: הוֹרֵנִי ה' דַּרְכֶּךָ וּנְחֵנִי בְּאֹרַח מִישׁוֹר לְמַעַן שׁוֹרְרָי. • נְתִיבָתִי - דרכי. • וְתַעֲנֶה אֶת עֲתִירָתִי - היענה לבקשתי, לתפילתי. • אֲנַסֵּךָ אֶת דְּמָעַי - אשפוך את דמעותי לפניך. המשורר משתמש בלשון ניסוך כמו ניסוך המים שהיה בבית המקדש, בדומה לדימויים שבהם השתמש קודם: כשה אקריב ועולתי. • מְחֵה חֶטְאִי בְּדִמְעָתִי - מחק את חטאי בזכות דמעותי והחרטה שלי. ובלשון ציורית, השתמש בדמעותי למחות את חטאי. • חֶלְקִֵי ה' הִיא וְנַחֲלָתִי - עפ"י תהילים קמב, ו: אָמַרְתִּי אַתָּה מַחְסִּי חֶלְקִי בְּאֶרֶץ הַחַיִּים. • יוֹם אֲסִיפָתִי - יום מותי, כפי שמופיע בבראשית כה, ח: וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה זָקֵן וְשָׂבֵעַ וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו. • וְשָׁלוֹם בּוֹאֲךָ יֹאמְרוּ - בקשה שהמלאכים יקדמו את פניו בשלום, בבואו לעולם האמת. • לְגַן עֶדְנָךְ - שאזכה להגיע לגן עדן. • וְאֶתְעַדֵּן בְּאוֹרֶךָ - המשורר מבקש נחלה בגן עדן עם הצדיקים, כפי שמתואר בתלמוד הבבלי (ברכות יז): "לא כעולם הזה העולם הבא. העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה ולא משא ומתן ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה". • וְאוֹר גָנוּז לְפָנֶיךָ יְהִי סִתְרִי וְסֻכָּתִי - על פי המדרש האור שנברא ביום הראשון נגנז לצדיקים. המשורר מבקש שיהיה חלקו עם הצדיקים, וישב בסוכה העשויה אור הגנוז לצדיקים. • מְחִיצָתִי - מקומי.
|