audio items
snunit

יודוך כל המיחלים

Enlarge text Shrink text
Play songs in order
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    סוריה - חלב (ארם צובה) פייטנים מקהילת ארם צובה, ניו יורק
  • 2.
    סוריה - חלב (ארם צובה) קבוצת פייטנים
Play songs in order
playerSongImg
Title יודוך כל המיחלים
Cycle of the Year שירת הבקשות
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • • יוֹדוּךָ כָּל הַמְיַחֲלִים - יודו לך כל המקוים ומצפים לך. • כִּי רַחֲמֶיךָ גְּדוֹלִים עֶרֶב בֹּקֶר צָהֳרָיִם - לפי הלשון בברכת "מודים" בתפילת העמידה:...וְעַל נִפְלְאוֹתֶיךָ וְטוֹבוֹתֶיךָ שֶׁבְּכָל עֵת. עֶרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרָיִם: הַטּוֹב כִּי לא כָלוּ רַחֲמֶיךָ. . • מִי אֵל כָּמוֹךָ בָּאֵלִים - על פי האמור בשירת הים (שמות טו, יא): מִי כָמֹכָה בָּאֵלִם ה' מִי כָּמֹכָה נֶאְדָּר בַּקֹּדֶשׁ נוֹרָא תְהִלֹּת עֹשֵׂה פֶלֶא. הביטוי "מי אל כמוך" מופיע כאחת מי"ג מידות רחמים המוזכרות במיכה (ז, יח): מִי אֵל כָּמוֹךָ נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע לִשְׁאֵרִית, נַחֲלָתוֹ לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא. • בְּמַקְהֵלִים - בקהל רב. עפ"י תהילים כו, יב: רַגְלִי עָמְדָה בְמִישׁוֹר בְּמַקְהֵלִים אֲבָרֵךְ ה'. • בְּנוֹהֵל עַל מֵי מְנוּחָה - נשמח במי שניהל אותנו ברוגע ובנחת, על מי מנוחות, שהם כמים הצלולים כאשר הם נחים ולא מרופשים ברפש וטיט ברדוף האויבים. עפ"י פירוש "מצודת דוד" לפסוק ב בתהילים כג: בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי. • לַיְשָׁרִים נָאוָה תְהִלָּה - לישרים נאה להלל ולפאר את ה'. שיבוץ מתהלים לג, א: רַנְּנוּ צַדִּיקִים בַּה' לַיְשָׁרִים נָאוָה תְהִלָּה. • וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה - בשמחת הגאולה לא יהיו עוד יגון וצער. עפ"י ישעיהו נא, יא: וּפְדוּיֵי ה' יְשׁוּבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּן נָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה. • עִיר צִיּוֹן הִיא דוֹרֵשׁ הֵן לָהּ - עתה שוב יש לציון מי שרוצה אותה. זוהי פרפראזה על הפסוק בירמיהו (ל, יז), תוך שהמשורר מחליף מילה אחת קטנה אך משמעותית - הן במקום אין - ובכך הופך את משמעות הפסוק המקורי - כִּי אַעֲלֶה אֲרֻכָה לָךְ וּמִמַּכּוֹתַיִךְ אֶרְפָּאֵךְ נְאֻם ה' כִּי נִדָּחָה קָרְאוּ לָךְ צִיּוֹן הִיא דֹּרֵשׁ אֵין לָהּ. • סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אַתָּה - אתה מגיני ומבצרי ועליך אני נשען, כפי שאומר דוד המלך (שמואל ב כב, ב): ה' סַלְעִי וּמְצֻדָתִי וּמְפַלְטִי לִי. • כְּבוֹדִי וּמֵרִים רֹאשִׁי - אתה מרומם את מעמדי, השפל בגלות. שיבוץ מתהלים ג, ד: וְאַתָּה ה' מָגֵן בַּעֲדִי כְּבוֹדִי וּמֵרִים רֹאשִׁי. • בְּיוֹם אֲשֶׁר בּוֹ נָתַתָּ מְנוּחַת שָׁלוֹם - בשבת. • וּלְעַם יִשְׂרָאֵל צִוִּיתָ וְהָיָה בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי - עם ישראל נצטווה ללקוט ביום השישי מן בכמות כפולה, עבור יום השבת. ככתוב בשמות טז, ה: וְהָיָה בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי וְהֵכִינוּ אֵת אֲשֶׁר יָבִיאוּ וְהָיָה מִשְׁנֶה עַל אֲשֶׁר יִלְקְטוּ יוֹם יוֹם. • פִּי יְסַפֵּר צִדְקָתֶךָ כָּל הַיּוֹם תְּשׁוּעָתֶךָ - שיבוץ מתהלים עא, טו. • וְגַם עַד זִקְנָה וְשֵׂיבָה - פי לא יפסיק מלומר לך שירי הלל גם כשאזקין; אפשרות נוספת: אתה תומך בי גם בזקנתי. שיבוץ מתהלים עא, יח: וְגַם עַד זִקְנָה וְשֵׂיבָה אֱלֹהִים אַל תַּעַזְבֵנִי עַד אַגִּיד זְרוֹעֲךָ לְדוֹר לְכָל יָבוֹא גְּבוּרָתֶךָ. • וְכַמָּה טוֹבָה מְרֻבָּה לְאֶלֶף וְגַם לִרְבָבָה - עשית אלפי ורבבות טובות; אפשרות נוספת: אתה מיטיב לאלפי ורבבות בני אדם. כך או כך , כוונת המשורר כאן להראות דווקא את חוסר היכולת למנות את חסדי ה'. • יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי - תקובל תפילתי ושירתי בעיניך, עפ"י האמור בתהילים יט, טו: יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ ה' צוּרִי וְגֹאֲלִי. • חַזֵּק אַמֵּץ אֶת עַם נִקְדָּשׁ - חזק את ידי עמך ישראל, המקודש לך. • קָמִים לְפָנֶיךָ בַלֵּילוֹת וְעוֹרְכִים לְךָ שִׁיר חָדָשׁ - המשכימים קום לפני עלות השחר לומר את שירת הבקשות. • אֵל קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת - תהלות ושירות ישראל כמו סובבות את האל, היושב כביכול בתוכן. על פי תהלים כב, ד: וְאַתָּה קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל. • בְּבֵית בָּנוּי מִימוֹת מִקְדָּשׁ - בבתי הכנסת, אשר מיום שחרב בית המקדש, מכונים מקדש מעט. • מְחַלִּים לָךְ נוֹרָא עֲלִילוֹת- מתחננים ומבקשים ממך, האל שמעשיו נוראי הוד. נורא עלילות הוא כינוי המביע יראה כלפי האל ומופיע בתהלים סו, ה: לְכוּ וּרְאוּ מִפְעֲלוֹת אֱלֹהִים נוֹרָא עֲלִילָה עַל בְּנֵי אָדָם. • וְיִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמָךְ רַבָּא - על פי מילות הקדיש - יתגדל שמך הגדול.

Have more information? Found a mistake?