• נְפוּצוֹתֵינוּ כַּנֵּס – אסוף את היהודים המפוזרים בגלות. זהו שיבוץ מהנאמר בתפילת מוסף של המועדים ...וְקָרֵב פְּזוּרֵינוּ מִבֵּין הַגּוֹיִם, וּנְפוּצוֹתֵינוּ כַּנֵּס מִיַּרְכְּתֵי אָרֶץ... • עִיר נֶאֱמָנָה – ירושלים. לפי דברי ישעיהו עליה (א, כא; א, כו) אֵיכָה הָיְתָה לְזוֹנָה קִרְיָה נֶאֱמָנָה מְלֵאֲתִי מִשְׁפָּט צֶדֶק יָלִין בָּהּ וְעַתָּה מְרַצְּחִים... וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה. • בִרְנָנָה – בשמחה. • יוֹדֵעַ מַכְאוֹבֵינוּ – ה', המעיד על עצמו כך באזני משה בסנה, (שמות ג, ז): ...רָאֹה רָאִיתִי אֶת עֳנִי עַמִּי אֲשֶׁר בְּמִצְרָיִם וְאֶת צַעֲקָתָם שָׁמַעְתִּי מִפְּנֵי נֹגְשָׂיו כִּי יָדַעְתִּי אֶת מַכְאֹבָיו. • רָם עַל כָּל רָמִים – גבוה מכל גבוה, לפי האמור בקהלת (ה, ז): אִם עֹשֶׁק רָשׁ וְגֵזֶל מִשְׁפָּט וָצֶדֶק תִּרְאֶה בַמְּדִינָה אַל תִּתְמַהּ עַל הַחֵפֶץ כִּי גָבֹהַּ מֵעַל גָּבֹהַּ שֹׁמֵר וּגְבֹהִים עֲלֵיהֶם. • אַל תִּזְכֹּר פְּשָׁעֵינוּ – כבקשת דוד בתהלים (כה, ז): חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ ה'. • אֲשֶׁר מִיָּמִים – מן העבר. • יֻקַּח נָא בְדִינֵנוּ מִדַּת רַחֲמִים – כאשר אתה דן אותנו, נהג כלפינו במידת הרחמים. • וְלָעָם הַזֶּה סְלַח נָא – כפי שמבקש משה לאחר חטא המרגלים (במדבר יד, יט): סְלַח נָא לַעֲוֹן הָעָם הַזֶּה כְּגֹדֶל חַסְדֶּךָ וְכַאֲשֶׁר נָשָׂאתָה לָעָם הַזֶּה מִמִּצְרַיִם וְעַד הֵנָּה. • צִיּוֹן יִשְׁאֲלוּ דֶרֶךְ וּבוֹ נִדָּחִים – הנדחים בגלות מבקשים ומחפשים את הדרך לשוב לציון. • וּבְלִבָּם תָּמִיד מֹרֶךְ – פחד בלבם. ייתכן שמהדהדת כאן הקללה מויקרא כו, לו וְהַנִּשְׁאָרִים בָּכֶם וְהֵבֵאתִי מֹרֶךְ בִּלְבָבָם בְּאַרְצֹת אֹיְבֵיהֶם וְרָדַף אֹתָם קוֹל עָלֶה נִדָּף וְנָסוּ מְנֻסַת חֶרֶב וְנָפְלוּ וְאֵין רֹדֵף. • עֲלֵי אֳרָחִים – בדרכיהם, בגלות. • מָתַי יַקְרִיבוּ עֵרֶךְ – מתי יקריבו ויערכו קרבנות על המערכה, על המזבח. • עוֹלוֹת וּזְבָחִים – קרבנות שונים. • שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה – בשלושת הרגלים: פסח, שבועות וסוכות. • קוֹל מְבַשֵּׂר יְשׁוּעָה – לפי ישעיהו נב, ז-ח מַה נָּאווּ עַל הֶהָרִים רַגְלֵי מְבַשֵּׂר מַשְׁמִיעַ שָׁלוֹם מְבַשֵּׂר טוֹב מַשְׁמִיעַ יְשׁוּעָה אֹמֵר לְצִיּוֹן מָלַךְ אֱלֹהָיִךְ. קוֹל צֹפַיִךְ נָשְׂאוּ קוֹל יַחְדָּו יְרַנֵּנוּ כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב ה' צִיּוֹן. • בַּחֲצוֹצְרוֹת וּתְרוּעָה – ייתכן שיש כאן רמז להעלאת הארון לירושלים בימי דוד, כמסופר בדברי הימים א טו, כח וְכָל יִשְׂרָאֵל מַעֲלִים אֶת אֲרוֹן בְּרִית ה' בִּתְרוּעָה וּבְקוֹל שׁוֹפָר וּבַחֲצֹצְרוֹת וּבִמְצִלְתָּיִם מַשְׁמִעִים בִּנְבָלִים וְכִנֹּרוֹת. • כְּמוֹ גַן רָוֶה – מלא בברכה. דימוי זה מופיע בתיאור הגאולה בירמיהו לא, יא וּבָאוּ וְרִנְּנוּ בִמְרוֹם צִיּוֹן וְנָהֲרוּ אֶל טוּב ה' עַל דָּגָן וְעַל תִּירֹשׁ וְעַל יִצְהָר וְעַל בְּנֵי צֹאן וּבָקָר וְהָיְתָה נַפְשָׁם כְּגַן רָוֶה וְלֹא יוֹסִיפוּ לְדַאֲבָה עוֹד, וראו גם ישעיהו נח, יא. • וּשְׁלַח נָא אֶת אֵלִיָּה – אליה(ו) הנביא עתיד לבשר את בוא המשיח, כאמור במלאכי (ג, כג): הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. • רַגְלַי מְשַׁוֶּה – שיעמיד ויכונן אותי על רגלי, על מקומי הנכון. לפי שמואל ב (כב, לד) מְשַׁוֶּה רַגְלַי כָּאַיָּלוֹת וְעַל בָּמוֹתַי יַעֲמִדֵנִי, וראו גם תהלים יח, לד. • בְּטֶרֶם מְלֹאת הַשָּׁנָה – בקרוב, עוד קודם שתסתיים השנה הנוכחית.
|