audio items
snunit

ברכת גבורות (מתוך תפילת העמידה)

لتكبير النص لتصغير النص
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    איטליה - איטליה כללי סרג'יו מולכו
  • 2.
    אשכנז - אשכנז כללי אורי קרויזר
  • 3.
    חסידות צאנז - חסידות בובוב רפי וינר
  • 4.
    ספרדים מסורות המזרח - בלקן סטפן סבליץ' (אשר אלקלעי) בליווי ר' יצחק אסיאל ויצחק פאפו
  • 5.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 6.
    ספרדים מסורות המזרח - ספרד ירושלים משה חבושה
  • 7.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו מימון כהן, שמעון אילוז
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
playerSongImg
عنوان ברכת גבורות (מתוך תפילת העמידה)
دورة العام לכל עת;שבת
موعد الصلاة אחר
لغة עברית

תנאי השימוש:

تخضع هذه المادة لقانون حقوق النشر و/ أو شروط الاتفاقية. يُحظر كل ما يلي ما لم يتم الحصول على إذن كتابي من مالك حقوق الطبع والنشر ومالك المجموعة: الاستنساخ والنشر والتوزيع والأداء العام والبث والنشر عبر الإنترنت أو بأي وسيلة أخرى ، كذلك إنشاء عمل مشتق من البند (على سبيل المثال ، الترجمة أو التعديل أو التكيّف) بأي شكل أو بأي وسيلة، سواء كانت رقمية أو مادية.

على الرغم مما سبق، يحق للمستخدم القيام بأي استخدامات مسموح بها على النحو المحدد في قانون حقوق النشر الإسرائيلي (5768-2007)، مثل "الاستخدام العادل". في أي حال، يجب ذكر اسم (أسماء) القيّم (القيّمين) عند الاستفادة من عملهم. يحظر الإضرار بكرامة المؤلف أو سمعته عن طريق تغيير المادة أو الإضرار بها.

يخضع استخدام المادة أيضًا لشروط استخدام موقع.

إذا كان هنالك اعتقاد بوجود هناك خطأ في المعلومات الواردة أعلاه، أو في حالة وجود أية مخاوف بشأن انتهاك حقوق النشر فيما يتعلق بهذه المادة، يرجى التواصل معنا عبر البريد الإلكتروني: [email protected]

MARC RECORDS
تفسير التهاليل الدينية اليهودية
  • • אַתָּה גִּבּוֹר לְעוֹלָם אֲדֹנָי - על פי הכתוב (ישעיהו מב, יג) ה' כַּגִּבּוֹר יֵצֵא כְּאִישׁ מִלְחָמוֹת... עַל אֹיְבָיו יִתְגַּבָּר. דבר אחר, גבורה מסמלת את מידת הדין ושמו של הקב"ה המופיע בברכה כשם אדנות מסמל את מידת הרחמים ולכן יש שפירשו שהקב"ה משתף את מידת הרחמים אפילו בדין.
    • מְחַיֵּה מֵתִים אַתָּה - ע"פ נבואת ישעיהו (כו, יט): יִחְיוּ מֵתֶיךָ, נְבֵלָתִי יְקוּמוּן, הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ שֹׁכְנֵי עָפָר. יש המפרשים שהכוונה כאן היא על היקיצה היומית מהשינה שיש בה בחינה של תחיה.
    • רַב לְהוֹשִׁיעַ - כוחו רב להושיע. ע"פ המתואר בישעיהו (סג, א) אֲנִי מְדַבֵּר בִּצְדָקָה רַב לְהוֹשִׁיעַ ונאמר כִּי אֵין לַה' מַעְצוֹר לְהוֹשִׁיעַ בְּרַב אוֹ בִמְעָט (שמואל א יד, ו).
    • בחורף מוסיפים: מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם - על פי תהלים (קמז, יח) יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם. כל טיפה וטיפה יורדת מהעננים בשמים למקום שהקב"ה מייעד לה, ואף דבר זה מצביע על שליטתו-גבורתו של הבורא. ה"אבודרהם" (פרשן תפילה בן המאה ה-14 בספרד), עומד על כך שגדולת הקב"ה ונתינת המטר סמוכים זה לזה במקרא, בספר איוב (ה, ט-י) עֹשֶׂה גְדֹלוֹת וְאֵין חֵקֶר נִפְלָאוֹת עַד אֵין מִסְפָּר: הַנֹּתֵן מָטָר עַל פְּנֵי אָרֶץ וְשֹׁלֵחַ מַיִם עַל פְּנֵי חוּצוֹת.
    • בקיץ מוסיפים: מוֹרִיד הַטָּל - הטל נקשר גם הוא בענייני תחיית המתים, על פי האמור בישעיהו (כו, יט) הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ שֹׁכְנֵי עָפָר כִּי טַל אוֹרֹת טַלֶּךָ. גם בירידת הטל יש גבורה גדולה שהוא יורד בכל יום ואינו פוסק (ראו גם בתלמוד הבבלי, תענית ד ע"א).
    • מְכַלְכֵּל חַיִּים בְּחֶסֶד - בתהלים נאמר (קלו, כה) נֹתֵן לֶחֶם לְכָל בָּשָׂר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ: לא רק שאין הקב"ה נוטש את בריותיו, אלא הוא גם זן ומכלכל אותם בכל יום ובכל שעה, ממציא להם את מזונותיהם ובורא חומרים כדי שיוכלו כולם להכין את כל מה שנצרך להם. בְּחֶסֶד - עושה זאת בחסדו ולא בצדקת הבריות.
    • מְחַיֵּה מֵתִים בְּרַחֲמִים רַבִּים - יש מפרשים שהכוונה כאן היא לתחיית המתים ממש. ויש מפרשים שהכוונה כאן לפרנסה היומיומית שבלעדיה אין יכולת לבריות להתקיים, ואחר כך הולכת הברכה ומפרטת כיצד מחיה ה' מתים ברחמים רבים:
    • סוֹמֵךְ נוֹפְלִים - על פי תהלים (קמה, יד) סוֹמֵךְ ה' לְכָל הַנֹּפְלִים וְזוֹקֵף לְכָל הַכְּפוּפִים. ובמדרש (תנחומא ויצא י) עומדים על כך שלא נאמר לכל העומדים, אלא לכל הנופלים והכפופים, לאלה הזקוקים לעזרה ולתמיכה.
    • וְרוֹפֵא חוֹלִים - כאמור (שמות טו, כו) כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ.
    • וּמַתִּיר אֲסוּרִים - בכוחו של ה' לשחרר אסירים ולהתיר אסורים מכבליהם החומריים והרוחניים. ע"פ תהלים (קמו, ז) ה' מַתִּיר אֲסוּרִים...
    • וּמְקַיֵּם אֱמוּנָתוֹ לִישֵׁנֵי עָפָר - על פי דניאל (יב, ב) וְרַבִּים מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת עָפָר יָקִיצוּ, כלומר כשם שהקב"ה מקיים אמונתו עם החיים ומרפא אותם כך עתיד לקיים עם המתים.
    • מִי־כָמוֹךָ בַּעַל גְּבוּרוֹת - שאלה רטורית שהתשובה עליה היא כמובן שלילית.
    • וּמִי דוֹמֶה־לָּךְ - אין מי שווה או ידמה לאל. שאלה רטורית. על פי הכתוב (ישעיה מ, יח) וְאֶל מִי תְּדַמְּיוּן אֵל וּמַה דְּמוּת תַּעַרְכוּ לוֹ?
    • מֶלֶךְ מֵמִית וּמְחַיֶּה - על פי הכתוב (שמואל א ב, ו) ה' מֵמִית וּמְחַיֶּה.
    • וּמַצְמִיחַ יְשׁוּעָה - מביא את הישועה יש מאין.
    • מִי־כָמוֹךָ אָב הָרַחֲמָן, זוֹכֵר יְצוּרָיו בְּרַחֲמִים לְחַיִּים - תוספת זו נאמרת בימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים שאז מבקשים להיזכר בספר החיים.
    • וְנֶאֱמָן אַתָּה לְהַחֲיוֹת מֵתִים - אחרי שהאדם הביט אל גבורות הקב"ה ונתן ליבו להשגחתו ודאגתו לכל צרכיו, הוא מבין שכמו שכל דבריו של הקב"ה נתקיימו אחת לאחת כך גם הבטחתו להקים לתחיה שוכני עפר היא נאמנת.
    • בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְחַיֵּה הַמֵּתִים - חתימת הברכה מוסבת על כל אופני התחיה שהזכרנו ובעיקר על זמן תחית המתים העתיד לבוא.
     



أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟