סוף המסע – האמנם זו מצבתו
בסוף המסע נמצאתי אולי בידיים ריקות, אך בלב מלא. בכל דרכי בספרד בעקבות שלמה אבן גבירול ראיתיו בעליל בעיני רוחי ובדמיוני. הערים לא שימרו ממנו מאומה בקרבן, אבל לי נותרה ממנו מזכרת אמיתית וחיה, הלוא היא שירתו המופלאה ויתר יצירותיו
לא נותרה לי אלא אחיזת קש אחרונה, שהפיחו בי דברי ד' כהנא במונוגרפיה שלו משנת תרנ"ז על חיי אבן גבירול. בסופה הוא העלה רעיון מופלא, ומופלג בעיני חוקרים, שמצבת אבן גבירול היא מצבת אבן שראה הפילוסוף והבלשן משה אבן חביב בשנת רמ"ו (1486) "בראש ההר" במורבידרו, שחקוק עליה שיר קצרצר, וזה לשונו:
שְׂאוּ קִינָה בְּקוֹל מָרָה / לְשַׁר גָּדוֹל לְקָחוֹ יָהּ
לדברי אבן חביב חלקו השני של השיר "היה מחוק", אבל עוד ניכרה שם המלה "לאמציה". וכהנא שיער, שהשׂר לא היה שׂר, בשי"ן שמאלית, אלא שׁר, משורר, ואין הוא אלא המשורר הגדול שלמה אבן גבירול, שנפטר בוולנסיה, "ושם קברו". כהנא הסביר ששתיים מאותיות השם "שלמה" הן האותיות ש.ל., החקוקות בראשי הצלעות של השיר, ושתי האחרות נמחקו, כנראה, כעדותו של אבן חביב. ואמנם שיר קצר זה ראוי להיכתב על קברו של המשורר, שהכריז על עצמו בגיל שש עשרה:
אֲנִי הַשַּׂר – וְהַשִּׁיר לִי לְעֶבֶד, אֲנִי כִנוֹר לְכָל שָׁרִים וְנוֹגְנִים
וְשִׁירִי כַּעֲטָרָה לַמְּלָכִים וּמִגְבָּעוֹת בְּרָאשֵׁי הַסְּגָנִים
מונעת בכוח רעיונו היפה והתמים של כהנא הלכתי לחפש את מצבת אבן גבירול ב"ראש ההר" במורבידרו. שם מצאתיה!! אבל אבוי, הכתב הושחת ונמחק, והכתובת קשה לפענוח. ורבות ספקותי אם את מצבת המשורר ראו עיני.
בסוף המסע נמצאתי אולי בידיים ריקות, אך בלב מלא. בכל דרכי בספרד בעקבות שלמה אבן גבירול ראיתיו בעליל בעיני רוחי ובדמיוני. הערים לא שימרו ממנו מאומה בקרבן, אבל לי נותרה ממנו מזכרת אמיתית וחיה, הלוא היא שירתו המופלאה ויתר יצירותיו. בזכותן ראויה נפשו "הרגזנית" והסוערת למצוא מנוחת עולם תחת כנפי השכינה בגן עדן יחד עם כל גדולי הדורות ומאורותיהם.
ד"ר שרה כץ הייתה חוקרת ספרות ושירה. נפטרה בשנת 2015, בגיל 85. הרשימה לקוחה, בקיצורים, מתוך ספרה "פיתוחים פתוחים ואטורים – עיוני מחקר ביצירת שלמה אבן גבירול", 1992, בהוצאת מוסד הרב קוק ובאדיבותו.