ממקומך / אשכנז כללי / שמחה שלמה זילבר
אשכנז - אשכנז כללי
להאזנה
כי לו נאה (אדיר במלוכה) כִּי לוֹ נָאֶה. כִּי לוֹ יָאֶה אַדִּיר בִּמְלוּכָה. בָּחוּר כַּהֲלָכָה. גְּדוּדָיו יֹאמְרוּ לוֹ: לְךָ וּלְךָ. לְךָ כִּי לְךָ. לְךָ אַף לְךָ. לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה. כִּי לוֹ נָאֶה. כִּי לוֹ יָאֶה {{דָּגוּל בִּמְלוּכָה. הָדוּר כַּהֲלָכָה. וָתִיקָיו יֹאמְרוּ לוֹ:}} {{לְךָ וּלְךָ. לְךָ כִּי לְךָ. לְךָ אַף לְךָ.}} {{לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה. כִּי לוֹ נָאֶה. כִּי לוֹ יָאֶה}} {{זַכַּאי בִּמְלוּכָה. חָסִין כַּהֲלָכָה. טַפְסְרָיו יֹאמְרוּ לוֹ:}} {{לְךָ וּלְךָ. לְךָ כִּי לְךָ. לְךָ אַף לְךָ.}} {{לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה. כִּי לוֹ נָאֶה. כִּי לוֹ יָאֶה}} {{יָחִיד בִּמְלוּכָה. כַּבִּיר כַּהֲלָכָה. לִמּוּדָיו יֹאמְרוּ לוֹ:}} {{לְךָ וּלְךָ. לְךָ כִּי לְךָ. לְךָ אַף לְךָ}} {{לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה. כִּי לוֹ נָאֶה. כִּי לוֹ יָאֶה}} {{מֶלֶךְ בִּמְלוּכָה. נוֹרָא כַּהֲלָכָה. סְבִיבָיו יֹאמְרוּ לוֹ:}} {{לְךָ וּלְךָ. לְךָ כִּי לְךָ. לְךָ אַף לְךָ}} {{לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה. כִּי לוֹ נָאֶה. כִּי לוֹ יָאֶה}} {{עָנָיו בִּמְלוּכָה. פּוֹדֶה כַּהֲלָכָה. צַדִּיקָיו יֹאמְרוּ לוֹ:}} {{לְךָ וּלְךָ. לְךָ כִּי לְךָ. לְךָ אַף לְךָ}} {{לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה. כִּי לוֹ נָאֶה. כִּי לוֹ יָאֶה}} {{קָדוֹשׁ בִּמְלוּכָה. רַחוּם כַּהֲלָכָה. שִׁנְאַנָּיו יֹאמְרוּ לוֹ:}} {{לְךָ וּלְךָ. לְךָ כִּי לְךָ. לְךָ אַף לְךָ}} {{לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה. כִּי לוֹ נָאֶה. כִּי לוֹ יָאֶה:}} תַּקִּיף בִּמְלוּכָה. תּוֹמֵךְ כַּהֲלָכָה. תְּמִימָיו יֹאמְרוּ לוֹ: לְךָ וּלְךָ. לְךָ כִּי לְךָ. לְךָ אַף לְךָ לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה. כִּי לוֹ נָאֶה. כִּי לוֹ יָאֶה: |
פיוט זה מושר בסוף ההגדה של פסח בעיקר בקהילות אשכנז ובקהילות נוספות (תוניס, בוכרה, יוון). לא ידוע מי מחברו של הפיוט אולם הוא מופיע בהגדות כבר מאמצע ימי הביניים. הפיוט בנוי לפי סדר הא"ב - שני הביטויים הראשונים הם שבח לקב"ה (אדיר, בחור; דגול, הדור...) והביטוי השלישי מונה את משרתיו השונים, מלאכים ובני אדם, המשבחים אותו (גדודיו, ותיקיו, טפסריו...) ואומרים את הפזמון החוזר: לְךָ וּלְךָ. לְךָ כִּי לְךָ. לְךָ אַף לְךָ. לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה. כִּי לוֹ נָאֶה. כִּי לוֹ יָאֶה. בפזמון חוזרת המילה לך שבע פעמים, מספר משמעותי במחשבה היהודית. |
• כִּי לוֹ נָאֶה. כִּי לוֹ יָאֶה - לו נאה השבח והתהילה. • אַדִּיר - גדול, מהולל. כינוי לה', המופיע רבות במקרא. • בָּחוּר - נבחר, מיוחד, משובח. עפ"י תיארו הדוד בשיר השירים ה, טו: שׁוֹקָיו עַמּוּדֵי שֵׁשׁ מְיֻסָּדִים עַל אַדְנֵי פָז מַרְאֵהוּ כַּלְּבָנוֹן בָּחוּר כָּאֲרָזִים. • כַּהֲלָכָה - באמת, בודאי. • גְּדוּדָיו - מחנות מלאכיו, כפי שמופיע באיוב יט, יב: יַחַד יָבֹאוּ גְדוּדָיו וַיָּסֹלּוּ עָלַי דַּרְכָּם וַיַּחֲנוּ סָבִיב לְאָהֳלִי. • לְךָ וּלְךָ. לְךָ כִּי לְךָ. לְךָ אַף לְךָ - לך ורק לך, לך כי רק לך, נאה להודות ולשבח. כנראה עפ"י פסוקים במקרא. לְךָ וּלְךָ עפ"י הפסוק (תהלים סה, ב): לְךָ דֻמִיָּה תְהִלָּה אֱלֹהִים בְּצִיּוֹן וּלְךָ יְשֻׁלַּם נֶדֶר; לְךָ אַף לְךָ עפ"י הפסוק (תהלים פט, יב): לְךָ שָׁמַיִם אַף לְךָ אָרֶץ תֵּבֵל וּמְלֹאָהּ אַתָּה יְסַדְתָּם. • לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה - כך בירך דוד והודה לה' עם המלכת שלמה בנו תחתיו טרם מותו: וַיְבָרֶךְ דָּוִיד אֶת ה' לְעֵינֵי כָּל הַקָּהָל וַיֹּאמֶר דָּוִיד בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אָבִינוּ מֵעוֹלָם וְעַד עוֹלָם: לְךָ ה' הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְהַתִּפְאֶרֶת וְהַנֵּצַח וְהַהוֹד כִּי כֹל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה וְהַמִּתְנַשֵּׂא לְכֹל לְרֹאשׁ. • דָּגוּל בִּמְלוּכָה - ניכר ובולט למרחוק, כמלך. הביטוי "דגול" ככינוי שבח לקב"ה נזכר אף הוא בשיר השירים ה, י: דּוֹדִי צַח וְאָדוֹם דָּגוּל מֵרְבָבָה. • הָדוּר - על האל נאמר שהוא הדור בלבושו, כמטפורה. ככתוב בישעיהו סג, א: מִי זֶה בָּא מֵאֱדוֹם חֲמוּץ בְּגָדִים מִבָּצְרָה זֶה הָדוּר בִּלְבוּשׁוֹ צֹעֶה בְּרֹב כֹּחוֹ אֲנִי מְדַבֵּר בִּצְדָקָה רַב לְהוֹשִׁיעַ. • וָתִיקָיו - נאמניו. המלה ותיק נמצאת בלשון חכמים ומקורה ומשמעותה אינם ברורים לגמרי. לפי ההקשר בדרך כלל מובנה העיקרי הוא איש ירא שמים, או ותיק במשמעות של עתיק. • חָסִין - חזק. עפ"י האמור בתהילים פט, ט: ה' אֱלֹהֵי צְבָאוֹת מִי כָמוֹךָ חֲסִין יָהּ וֶאֱמוּנָתְךָ סְבִיבוֹתֶיךָ. • טַפְסְרָיו - שריו, הממונים שלו. מילה יחודית זו מופיעה בנחום ג, יז: מִנְּזָרַיִךְ כָּאַרְבֶּה וְטַפְסְרַיִךְ כְּגוֹב גֹּבָי הַחוֹנִים בַּגְּדֵרוֹת בְּיוֹם קָרָה שֶׁמֶשׁ זָרְחָה וְנוֹדַד וְלֹא נוֹדַע מְקוֹמוֹ אַיָּם. • כַּבִּיר - גדול ורב כוח, כנזכר באיוב לו, ה: הֶן אֵל כַּבִּיר וְלֹא יִמְאָס כַּבִּיר כֹּחַ לֵב. • לִמּוּדָיו - תלמידיו הלומדים את דברו. ואפשר לכלול תחת הגדרה זו גם את תלמידי החכמים, כפי שנאמר בישעיהו נד, יג: וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה' וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ. • נוֹרָא, סְבִיבָיו - כאן מאחד הפייטן בשני חלקי המשפט את הפסוק הנאמר בתהילים פט, ח: אֵל נַעֲרָץ בְּסוֹד קְדֹשִׁים רַבָּה וְנוֹרָא עַל כָּל סְבִיבָיו. סביביו - המלאכים המסבבים אותו. • עָנָיו בִּמְלוּכָה - עם כל גדולתו הוא עניו, כדברי המדרש: "אמר ר' יוחנן, בכל מקום שאתה מוצא גבורתו של הקב"ה שם אתה מוצא ענתנותו בצדו" (ילקוט שמעוני רמז תפח). • פּוֹדֶה - על האל כפודה, נאמרו פסוקים רבים בתנ"ך, ורבים בהקשר ליציאת מצרים (ראו למשל דברים ז, ח). • שִׁנְאַנָּיו - מלאכיו, עפ"י הפסוק בתהלים סח, יח: רֶכֶב אֱלֹהִים רִבֹּתַיִם אַלְפֵי שִׁנְאָן אֲדֹנָי בָם סִינַי בַּקֹּדֶשׁ. המדרש מתאר עשר כתות מלאכים: "...שם עשר כתות מלאכיו כפי מעלותיהם ואלו הם: שרפים... אופנים... כרובים... שנאנים... תרשישים... אישים... חשמלים... מלאכים... בני אלהים... אראלים... אלו הם עשרה מלאכיו עושי רצונו שנבראו תחלה..." (אוצר המדרשים [אייזנשטיין] אצילות עמ' 67). • תַּקִּיף - חזק. • תְּמִימָיו - צדיקיו, חסידיו. |
כותר |
כי לו נאה / אשכנז / משפחת סמט |
---|---|
מסורת |
אשכנז - אשכנז כללי |
לחן ממסורת |
כי לו נאה / אשכנז |
מאפייני הקלטה |
מסחרי |
סולם |
כללי |
מעגל השנה |
לכל עת |
מועד התפילה |
אחר |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
דירוג ביצוע |
20 |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?