הכל משבחים
הפיוט כולו עוסק בשבחו של האל. פתיחתו עוסקת בעליית השבח מהכול, כפי שמעידים הביטויים: "כל המעשים", "כל הנשמה", "מלא עולם", "סובבים"; ואולם בהמשך נושא עיניו המשורר אל המרום בלבד. כאן הוא מוצא שני סוגי ישויות שמהם יעלה שבחו של האל: מאורות השמיים והבריות הרוחניות השוכנות במרום. החיבור בין השניים – אינו פרי התבוננותו האישית של המשורר בלבד, אלא מצוי במסגרת שבה משובץ הפיוט – ברכת "יוצר אור", הברכה המציינת את עיתויה של תפילת שחרית, ופסוקי הקדושה המצויים בה, שהם פסוקים המתייחסים אל שירת השבח של המלאכים המשתוררת בסמיכות לחילוף הלילה ביום.
שני סוגי שוכני השמיים הללו נראים בעלי תכונות מנוגדות: המאורות הם גרמי השמיים, מוחשיים ודוממים, ולעומתם המלאכים רוחניים ותפקידם לשורר. ואולם מעניין שאלו כמו אלה מכונים צבאותיו של הקב"ה, ואף תפקידי השיר והשבח מוטלים על שני שוכני מרום אלו: וכך נאמר בתהלים קמח, א–ג:
(א) הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ אֶת ה' מִן הַשָּׁמַיִם הַלְלוּהוּ בַּמְּרוֹמִים:
(ב) הַלְלוּהוּ כָל מַלְאָכָיו הַלְלוּהוּ כָּל צְבָאָו:
(ג) הַלְלוּהוּ שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ הַלְלוּהוּ כָּל כּוֹכְבֵי אוֹר:
לפי האמור בתלמוד הבבלי (חגיגה יד ע"א), מוטל על המלאכים לומר שירה לה' בכל יום: "כל יומא ויומא נבראין מלאכי השרת מנהר דינור ואמרי שירה ובטלי" [=כל יום ויום נבראים מלאכי השרת מנהר של אש ואומרים שירה ובוטלים]. עיקר תכלית קיומם, ומרכז "חייהם הקצרים" הוא אמירת שירה. מאורות השמיים שקיומם קיום קבוע, אף הם משוררים שירה מדי יום ביומו. כך ניתן להבין מפסוקי תהלים יט, ב–ה:
(ב) הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ:
(ג) יוֹם לְיוֹם יַבִּיעַ אֹמֶר וְלַיְלָה לְּלַיְלָה יְחַוֶּה דָּעַת:
(ד) אֵין אֹמֶר וְאֵין דְּבָרִים בְּלִי נִשְׁמָע קוֹלָם:
(ה) בְּכָל הָאָרֶץ יָצָא קַוָּם וּבִקְצֵה תֵבֵל מִלֵּיהֶם לַשֶּׁמֶשׁ שָׂם אֹהֶל בָּהֶם:
שירת הפיוט במסגרת ברכת יוצר, המתקשרת לחידושו של היום, מזמנת למתפלל להצטרף אל השירה המשתוררת כבר בעולם – על ידי העליונים משני הסוגים.