סיפורו של סטפן
סטפן סַבְלִיץ' הוא החזן הראשי ובעל הקורא בבית הכנסת "סוכת שלום" בבלגרד. הוא גדל בשנות השמונים והתשעים ביוגוסלביה הקומוניסטית. הדת ושמירתה לא היו מקובלות אז בקרב היהודים ובכלל. "כולנו היינו אחים ואחיות", הוא מספר. מוצא משפחתו של סטפן הוא ממשפחות אלקלעי (משפחתו סבתו) ואשר (משפחת סבו). סבא רבא שלו נהרג במלחמת העולם הראשונה באלבניה, כשלחם לצד מולדתו. שמו של הסב מופיע באנדרטה בבית הקברות היהודי.
בסביבות גיל ארבע עשרה נחשף סטפן לעולם הפיוט והתפילה של מסורת יהודי בלגרד בפרט והבלקן בכלל. אז הגיע לבית הכנסת בפעם הראשונה, כשהוא בעל רקע במוזיקה קלסית בלבד. שם פגש את הרב זכריה הלוי והרב צדיק דנון, רבני בית הכנסת, וגילה עולם מסתורי שלא היה ידוע לו קודם לכן: עולם חדש ומרתק של שפה, צלילים ומוזיקה, עולמה של מסורת יהודי הבלקן. "נמשכתי חזק, לשפה, למוזיקה ולצלילים האלה שלא היו ידועים לי. הם נראו לי כדבר מיסטי ומושך," מספר סטפן.
באותם הימים הגיע אל בית הכנסת הרב יצחק אסיאל, שלמד שבע שנים בישיבת הר עציון במדינת ישראל וכיהן באותם הימים כרב הראשי של יוגוסלביה. הרב אסיאל, שראה את התעניינותו של סטפן בתפילות, חשף אותו להקלטות נדירות של רבני הקהילה משנות השישים. בהקלטות הייתה כלולה גם תפילת שחרית של שבת של החזן יגאל בן חיים, בנוסח ספרד ירושלים. סטפן, להוט להכיר את העולם החדש הזה, למד בעל פה את תפילת שחרית של שבת במקאמים שונים.
"הרב התקשה להאמין לי שלמדתי את הכול מההקלטות. השמעתי לו, וככה המסע שלי התחיל."
משם החל סטפן להגיע לבית הכנסת ולהתמקצע בעולם התפילה. באותם הימים, כאשר רשת האינטרנט עוד הייתה בחיתוליה, איתור הקלטות של חזנים לא היה מלאכה פשוטה. הרב הלוי, יליד קוסובו, לימד את סטפן בקביעות, וכך רכש סטפן ידע רחב בעולם הפיוט והתפילה במסורת הבלקן וכן ביהדות בכללותה. סטפן מספר שלרב הלוי הייתה הגשה מוזיקלית מדויקת ויפה. באותן השנים הוא שם את ידו גם על הקלטות רבות שהיו אז בנמצא.
בשנת 2000 קיבל סטפן מהג'וינט (JDC) מלגה ללימודי חזנות במדינת ישראל בתמורה להתחייבות לשמש בעצמו כחזן בבית הכנסת בבלגרד. סטפן, שכבר היה בעל תואר ראשון בלימוד תאטרון, הגיע לארץ ולמד חזנות בירושלים, במרכז החינוכי הספרדי ובמכון למוזיקה יהודית – רננות. במקביל לכך, למד לתואר שני בבימוי תאטרון באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא פגש חזנים בולטים כמו יגאל בן חיים, שי סימן טוב, עזרא ברנע ואחרים. המוזיקאי אלעד גבאי חיבר אותו לעולם הפיוט ולכלים מוזיקליים כמו קאנון ועוּד. בתקופת שהותו בארץ למד גם במסגרות ייעודיות וגם בשיעורים פרטיים, וכך רכש ידע וכלים לנתח באופן מקצועי את מסורת התפילה הבלקנית ואת המקאמים שלה.
לאחר שנתיים וחצי של לימודים שב סטפן לבלגרד וקיבל את תפקיד החזן הראשי בבית הכנסת. מאז הוא ממשיך את מסע ההיכרות עם המסורת הבלקנית. לשם כך נסע לסקופיה (בירת מקדוניה), לסרייבו (בירת בוסניה) לסופיה (בירת בולגריה), לאיסטנבול, ליוון ולמקומות נוספים, על מנת להכיר עוד גוונים של המסורת הבלקנית. יהודים מבוגרים רבים ממקומות אלו חשפו אותו לעולם שלם ועשיר של לחנים, מקאמים ועיבודים. בחזנות שלו בבית הכנסת הוא משלב גם אלמנטים שלמד בארץ, בין היתר מהעולם הספרדי־ירושלמי.