יוסף ואחיו אצל הפייטן הקדום ר' פנחס הכהן
התלאות הקשות שעברו על יוסף מן ההתנכלות להמיתו, זריקתו לבור ומכירתו בידי אחיו נקבעו בזיכרון כחטא כבד וקשה. סיפור מכירת יוסף רבץ על מצפון האומה בכל הדורות כולם, וכך הוא עולה מאחד הפיוטים היותר דרמטיים שנכתבו בפיוט הארץ־ישראלי:
אָח בְּנַעֲלֵיכֶם מְכַרְתֶּם
בְּשִׂטְמַתְכֶם עַל דָּמוֹ קַמְתֶּם
גְּדִי עִזִּים בְּמִרְמָה שְׁחַטְתֶּם
דִּאַגְתֶּם לֵב אֲבִיכֶם וְסוֹד הֶעֱרַמְתֶּם
אוֹי לָכֶם מִדִּין חוֹשֵׂף!
- אָמַר לָהֶם יוֹסֵף.
- הֶאָח, חֲלִילָה לְּךָ מֵעֲשׂות זֹאת,
וְתָמַהְנוּ כְּשָׁמְעֵנוּ מִמְּךָ כָּזֹאת,
זְקֹף עֵינֶיךָ לַמָּרוֹם וְאַל תְּגַלֶּה רָזוֹת,
חוֹבָתֵנוּ גָרְמָה, עַל כֵּן בָּאָה עָלֵינוּ הַצָּרָה הַזֹּאת.
בּי אֲדוֹנִי, בִּדְבָרְךָ הֲמַמְתָּנוּ בִרְעָדָה,
- אָמַר לוֹ יְהוּדָה.
- טֵרַחְתּוּהוּ בְיַד עוֹשֵׂי חֲבָלִים,
יְעַצְתֶּם לָשׂוּם רַגְלוֹ בִּכְבָלִים,
כְּאַכְזָרִים מְכַרְתוּהוּ לְאֲנָשִׁים מְחַבְּלִים,
לַיִּשְׁמְעֵאלִים בַּעֲבוּר נְעָלִים.
אוֹי לָכֶם מִדִּין חוֹשֵׂף!
- אָמַר לָהֶם יוֹסֵף.
- מִלַּלְנוּ אֵלֶיךָ כְּדַל וָרָשׁ,
נַדְנוּ כְּנִמְצָא הַגָּבִיעַ הַנִּדְרָשׁ,
סוֹדֵנוּ אַל תְּגַל וְרִיבְךָ יֻפְרַשׁ,
עַל דָּמֵינוּ אַל תַּעֲמֹד, כִּי הַדָּם מִיַּד מַאֲבִידוֹ יֻדְרַשׁ.
בִּי אֲדוֹנִי, בִּדְבָרְךָ הֲמַמְתָּנוּ בִרְעָדָה,
- אָמַר לוֹ יְהוּדָה.
- פָּתַר לָכֶם אֶת חֲלוֹמוֹ,
צִפִּיתֶם בְּקִנְאַתְכֶם לְהַחְרִימוֹ,
קַמְתֶּם וְהִתְמַכַּרְתֶּם לִשְׁפֹךְ אֶת דָּמוֹ,
רִמִּיתֶּם בַּאֲבִיכֶם בְּ'זֹאת מָצָאנוּ', וְקַמְתֶּם לְנַחֲמוֹ.
אוֹי לָכֶם מִדִּין חוֹשֵׂף!
- אָמַר לָהֶם יוֹסֵף
תָּמַהְנוּ מִדְּבָרֶיךָ וּלְהָשִׁיב לֹא נוּכֵל,
פְּנֵה אֶל בּוֹרַאֲךָ, אַל תֵּלֶךְ בָּנוּ רֶכֶל,
נָא, בִּי אֲדוֹנִי, רִיבָה רִיבֵנוּ בְּשֶׂכֶל.
בִּי אֲדוֹנִי, בִּדְבָרְךָ הֲמַמְתָּנוּ בִרְעָדָה,
- אָמַר לוֹ יְהוּדָה.
- חֻיַּבְתֶּם מִיתָה מְשֻׁנָּה,
שָׂב - דַּרְכּוֹ סְכַרְתֶּם מִשְּׁכִינָה,
הָאֵל יִמְחֹל לָכֶם מִשְּׁמֵי מְעוֹנָה,
כֻּלְכֶם בּוֹאוּ אֵלַי גּשְׁנָה.
הֵן לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי חוֹשֵׂף,
נָם: אֲנִי אֲחִיכֶם יוֹסֵף!
חֻלְחֲלוּ כְּשְׁמְעוּ מִלָּתוֹ,
זָעוּ וְנִבְהֲלוּ וְלֹא יָכְלוּ לַעֲנוֹתוֹ,
קוֹל נָתַן בִּבְכִי, וּבָכוּ לְעֻמָּתוֹ,
וְאַחֲרֵי כֵן דִּבְּרוּ אֶחָיו אִתּוֹ.
דרמה זו זוכה לעיון ולניתוח בידי שולמית אליצור בספרה "שירה של פרשה", ובסיכומו של עניין היא מציינת: "סיפור העלילה המחודש המובא על ידי הפייטן איננו תואם אפוא את פשוטו של רצף הסיפור המקראי, אך מביא את עומק פשוטו של המהלך הפסיכולוגי המשתקף בסיפור לידי חידוד והבהרה."
מיהו אפוא פייטן זה בעל עין חודרת, עומק הסתכלות ויכולת יצירה מופלאה כל כך? שגם תלמידי חכמים מובהקים לא שמעו את שמעו! מניין צמח פתאום? והיכן נסתתרה שירתו? כאן יתערב היודע משהו במדעי היהדות ויאמר: "הגניזה". ואכן, הגניזה היא שגילתה לנו את המחבר רבי פינחס הכהן ברבי יעקב, פייטן ארצישראלי וראש ישיבה שחי בכפרא שעל יד טבריה במחצית המאה השמינית, הנחשב לאחד מגדולי הפייטנים הקדומים.