"רשע מה הוא אומר?
'מה העבודה הזאת לכם?'
לכם ולא לו.
ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל כפר בעיקר
אף אתה הקהה את שיניו ואמור לו
בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים, לי ולא לו.
אילו היה שם לא היה נגאל."
מתוך הגדה של פסח, הולנד, 1695, ציור: אברהם בר יעקב, מתוך אוסף משפחת גרוס, תל־אביב, באדיבות המשפחה
הרשע, בניסוחו התמים כביכול, משגר חצי לעג מושחזים, טבולים בארס עוקצני, ומביט על עבודת הציבור מלמעלה למטה, בזלזול מופגן. שאלתו הקנטרנית מבטלת מיד את משמעותה של עבודת הקודש והופכת אותה למסכת ייסורים אין־סופית וחסרת מטרה. האמנם אין תכלית לעבודה הזאת שלנו?
אולי ניתן להסתכל על הדברים קצת אחרת. "שימו לב", אומר הרשע, "אל הגבול העדין, הרופף, המפריד כפסע בין עבודת אלהים ציבורית ובין עבודות ציבוריות במסווה אלהי. נסו להביט אחורה ולזהות את המקום המדויק שבו נטשתם את הקדוש ברוך הוא ועברתם להתרכזות בעצמכם." "כביכול הפכה עבודתכם לכם עבורכם", אומר הרשע, "ולא לו – לקדוש ברוך הוא." "איך קרה", זועק הרשע "שניתקתם את 'והצנע לכת' מ'עִם אלהיך'"? האם צנעה היא לכם בלבד? האין לה תכלית? ומתי הספקתם להפריד בין 'את שבתותי תשמורו' ובין 'אני ה' אלהיכם'? האם רק הציבור עיקר?"
מואס הרשע בחוסר הטעם שבעבודה הסיזיפית הספק דתית ספק קהלתית של הציבור, מואס בעדר המתרחק אט־אט מקונו ובוחר ללכת לבדו. יודע הרשע כי ברגע שעזב את המסגרת איבדו דבריו ממשמעותם; הוא מודע לעוצמת כוחה של הביקורת הפנימית, העמוקה כל כך, ולכן מוכן לשלם את מחיר הצעידה אל עבר האמת. כשמגיע נציג הכלל ופצירה אימתנית בידיו, על מנת להקהות את שיני הפורש, מוצא הוא פה נטול שיניים לחלוטין, ובעיקר מרוחק מדי מכדי לנשוך.