רקע כללי
הרב יהודה פתיה, איש מסורת בבל, צמח בבית הכנסת הירושלמי הידוע "מנחת יהודה". את בית הכנסת הקים בשנת תש"ב (1942) סבו, הרב שאול פתיה, בנו של המקובל רבי יהודה פתיה. בית הכנסת ממוקם במרכז ירושלים, לצד רחוב יפו, בסמוך לשוק מחנה יהודה. במקום פועלת גם ישיבה קבועה.
סבו שימש כרב בית כנסת, ובמשך שנים, החל משנות החמישים, שליח הציבור הקבוע היה החזן גורג'י יאיר, סבם של ר' משה חבושה ור' דוד מנחם. הרב יהודה זוכר איך כבר מגיל שלוש שהה בבית הכנסת, ראה את הדרת פניהם של הזקנים (ובהם כאלו שזכו לראות בחייהם את ה"בן איש חי", הרה"ג יוסף חיים, מגדולי חכמי בבל, שנפטר בראשית המאה העשרים) ולמד מדרכם וממנהגיהם.
הרב שאול פתיה (מימין) בבית הכנסת "מנחת יהודה". לצדו הרב עטיה
כילד הוא זכה להיות שותף בתפילה. הוא היה קורא בקול את פסוקי דזמרה, שירת הים וכדומה, קטעים שמבחינה הלכתית גם ילדים קטנים רשאים לומר. לאחר גיל מצוות היה "חזן קטן", בעיקר בראש השנה וביום הכיפורים. בתפקיד זה אמר בעיקר קטעי סליחות של "סומכים", המסייעים בידי החזן. סבו, הרב שאול, זכה ללמד אותו דרכי תפילות והנהגות. על דמותו נרחיב בהמשך. את סדר התפילה למד בקביעות במשך שנים מחכם גורג'י, שר' יהודה שימש על ידו. לאחר שנים של צפייה ולמידה מתמשכת קיבל רשות מחכם יאיר, שהגדיר אותו כתלמידו המובהק, להיות שליח ציבור במוסף של שבת.
"כשאתה בא ללמוד את תפקיד שליח הציבור, אתה לומד שהתפילה היא לא רק ניגון. את התפילה צריך לנהל. זה טקס שלם, התרחשות מלאה. תפקידך הוא לחבר את הציבור. צריכה להיות דינמיקה מיוחדת מאוד", מספר הרב יהודה על לימוד דרכי התפילה.
הרב יהודה פתיה. צילום: רן חורי
החל משנת תשמ"א משמש הרב יהודה כשליח הציבור הקבוע בבית הכנסת בכל השבתות והימים הטובים. במסגרת תפקידו הוא מוביל את התפילה, קורא בתורה ומעביר שיעורי תורה לבאי בית הכנסת. במידה רבה סובבים חייו סביב המקום, וגם ביתו הפרטי סמוך אליו. הרב יהודה רכש עם השנים בקיאות ומומחיות רבה במסורת יהודי בבל, במנהגיה, בהלכותיה, בפיוטיה ובניגוניה.
סגנונו של הרב יהודה הוא טבעי ואותנטי, משקף בכנות את הרגש ומחובר לציבור המתפללים. לרב יהודה ביקורת על פייטנים צעירים המבקשים לשקף את מסורת יהדות בבל דווקא בפיוט ובתפילה במבטא בבלי כבד. "בזמנו חיו היהודים בקרב העיראקים, דיברו ערבית יהודית והדבר השפיע על המבטא שלהם. כיום, כשאנחנו בין יהודים ומדברים עברית, שימוש במבטא כזה הוא מלאכותי וסטראוטיפי, ואין סיבה לכך. צריך להיות טבעי ואמִתי."
הרב יהודה מחובר מאוד לעולם התפילה ולבית הכנסת. גם כאשר הוא קורא בתורה הוא מתרגש. "סבי לימד אותי כי קריאה בתורה היא חוויה, לא רק העברת מידע. צריך לדעת איך להעביר לציבור את חוויית המציאות שאתה קורא. אם אתה לא חווה את הדברים בעצמך, לא תוכל להעביר אותם הלאה."
לרב יהודה חשוב מאוד להיות נוכח לצד הקהילה ולהישאר עמה בבית הכנסת בכל ימות השנה. לכן, למשל, הוא מקפיד באדיקות שלא לצאת בימים נוראים לשמש שליח ציבור בקהילות בחו"ל, חרף הזמנות רבות שנשלחו אליו. "ב'שפיץ' של השנה אדם צריך להיות עם הקהילה והבית שלו", הוא מסביר. "הרגש יוצא דווקא בתוך הקהילה, בתוך האנשים שעמם אני מתפלל בקביעות."
חשיבותה של העברת המסורת לבני המשפחה ניכרת בדרכו ובהתנהלותו של הרב יהודה. גם בשבתות נמנע מללכת בקביעות לשירת הבקשות בבית הכנסת הסמוך "עדס", המתקיימות משעות הלילה המאוחרות, והעדיף לשהות עם בני המשפחה בשולחן השבת, לשירה, פיוט ודברי תורה. גם על התמקצעות בנגינה בכינור, תחום שלמד בילדותו, ויתר. "ראיתי שאיני יכול גם לגדל ולחנך משפחה וגם להתמקצע בנגינה בכינור", הוא מספר.
ההשקעה בבית נשאה פֵרות: כל ילדיו ממשיכים את החיבור למסורת ולמוזיקה הבבלית. שני בניו הגדולים הם בעלי תפילה ואחד מבניו מתופף בלהקת שלווה. "הרווחתי מזה שלא עזבתי אותם", הוא מספר. "תמיד אני אומר לילדיי שדמעה אחת שאחד המתפללים מוריד בתפילה שווה מיליונים של דולרים. אלו הסנגורים שלנו בעולם הבא. הצלחת לקלף קליפות? לא צריך יותר מזה. כל השאר זה בונוס. זה המוטו בחינוך הבית."