• וְצִדְקָתְךָ לֹא אֲכַסֶּה – אגלה את צדקתך. • לֹא אֶשְׁאַל וְלֹא אֲנַסֶּה – לא אפקפק באמונתי בה'. לפי דברי אחז ב ישעיהו ז, יב וַיֹּאמֶר אָחָז לֹא אֶשְׁאַל וְלֹא אֲנַסֶּה אֶת ה'. • וְאֵיךְ יֹאמַר יְצִיר חֹמֶר – איך יכול האדם, שנוצר מעפר, לומר לאלוהים, שיצר אותו, מה לעשות כפי שנאמר בקהלת ח, ד: בַּאֲשֶׁר דְּבַר מֶלֶךְ שִׁלְטוֹן וּמִי יֹאמַר לוֹ מַה תַּעֲשֶׂה. דימוי האדם כיציר חומר מופיע בישעיהו סד, ז: וְעַתָּה ה' אָבִינוּ אָתָּה אֲנַחְנוּ הַחֹמֶר וְאַתָּה יֹצְרֵנוּ וּמַעֲשֵׂה יָדְךָ כֻּלָּנוּ. • קְרָאתִיהוּ דְּרַשְׁתִּיהוּ – חיפשתי את ה' ובקשתי את קרבתו. אולי מהדהד כאן הפסוק מישעיהו נה, ו דִּרְשׁוּ ה' בְּהִמָּצְאוֹ קְרָאֻהוּ בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב. • לְמִגְדַּל עֹז וְצוּר מַחְסֶה – למבצר חזק וסלע שניתן לחסות בו, לפי תהלים סא, ג-ד: מִקְצֵה הָאָרֶץ אֵלֶיךָ אֶקְרָא בַּעֲטֹף לִבִּי בְּצוּר יָרוּם מִמֶּנִּי תַנְחֵנִי. כִּי הָיִיתָ מַחְסֶה לִי מִגְדַּל עֹז מִפְּנֵי אוֹיֵב. • הַבָּהִיר וְאוֹר מַזְהִיר – ה' מאיר ומבהיק. • בְּאֵין מָסָךְ וְאֵין מִכְסֶה – כאשר אין דבר החוצץ ומכסה את אורו. • יִשְׁתַּבַּח וְיִתְפָּאַר וְיִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵּׂא – מתוך נוסח הקדיש, שכפי הנראה פיוט זה היה רשות לו. • הֲדַר כְּבוֹדְךָ – יופיך והדרך. לפי תהלים קמה, ה: הֲדַר כְּבוֹד הוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְאֹתֶיךָ אָשִׂיחָה. • וְעֹז יָדְךָ – וכוח ידך, גבורתך. לפי תהלים פט, יד: לְךָ זְרוֹעַ עִם גְּבוּרָה תָּעֹז יָדְךָ תָּרוּם יְמִינֶךָ. • מְסַפְּרִים הַשָּׁמַיִם – השמים מעידים ומספרים על כך, כפי שנאמר בתהלים יט, ב: הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ. • בְּעֵת עֲלוֹתָם וְעֵת פְּנוֹתָם – כשהמאורות, השמש, הירח והכוכבים, זורחים ושוקעים. • וְעֵת שְׁחוֹתָם אַפַּיִם – וכשהם נופלים על פניהם, כאשר הם שוקעים. • נֶהֱלָכִים – הולכים. • בְּתוֹךְ אַבְנֵי אֵשׁ – כפי שנאמר ביחזקאל כח, יד: אַתְּ כְּרוּב מִמְשַׁח הַסּוֹכֵךְ וּנְתַתִּיךָ בְּהַר קֹדֶשׁ אֱלֹהִים הָיִיתָ בְּתוֹךְ אַבְנֵי אֵשׁ הִתְהַלָּכְתָּ. • וּמַיִם – אולי הכוונה היא שהמלאכים שוכנים בשמים, והשמים, לפי מדרש בראשית רבה ד, ז עשויים מאש וממים. • יְעִידוּךָ וְיוֹדוּךָ – המלאכים יעידו על ה' ויודו שהוא הבורא. • בּוֹרֵא נִיב שְׂפָתַיִם – הקב"ה, הנותן פה לאדם, את דיבורו. לפי ישעיהו נז, יט בּוֹרֵא נִיב שְׂפָתָיִם שָׁלוֹם שָׁלוֹם לָרָחוֹק וְלַקָּרוֹב אָמַר ה' וּרְפָאתִיו. • תִסְבֹּל – תשא. • תִבֹּל – תתעייף. • בְּלִי זְרוֹעַ וְיָדַיִם – למרות שאין לך זרועות וידים. • תַּחְתִּיּוֹת וְעִלִּיּוֹת – את המדורים התחתונים והעיליים של העולם או של השמים. • וְהַחַיּוֹת – חיות המרכבה המתוארות בחזונו של יחזקאל (פרק א). ואולי הכוונה לחיות הקודש, המלאכים. • וְהַכִּסֵּא – כסא המלכות של ה', אף הוא מתואר בחזון המרכבה של יחזקאל ובחזון ישעיה. • וּמִי יְמַלֵּל – לא ניתן לספר, לפי תהלים קו, ב: מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה' יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ. • כְּבוֹד – כבוד ה'. • מְחוֹלֵל שְׁחָקִים – יוצר שמים. • בֶּאֱמוּנָתוֹ חַי עוֹלָם – העולם מתקיים בנאמנותו, נאמן לקיים דבריו לחיות את העולם. • נֶעְלָם – נסתר. • בְּגָבְהֵי רוּם מְעוֹנָתוֹ – שוכן במרומי השמיים. מעונה הוא שמו של אחד משבעת הרקיעים. והן מלשון מעון - מקום שכינתו. • וּבִרְצוֹתוֹ בְּבֶן בֵּיתוֹ – וכאשר רצה להיות במחיצת עם ישראל. • בְּאָהֳלוֹ – בבית המקדש. • וְשָׂם מַרְאוֹת לִנְבוּאוֹת – נותן נבואה לנביאים. • לְהַבִּיט אֶל תְּמוּנָתוֹ – לראות את השתקפות דמותו, לפי דברי ה' על משה בבמדבר יב, ח פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט... • בְּאֵין תַּבְנִית וְאֵין תָּכְנִית – למרות שאין לדמותו תבנית ותכנית. • וְאֵין קֵץ לִתְבוּנָתוֹ – חכמתו היא אינסופית. • דְּבַר גְּבוּרוֹת בְּלִי סְפוּרוֹת – אי אפשר לספור ולספר את מעללי גבורותיו. • וּמִי יְסַפֵּר תְּהִלּוֹתָיו – לפי תהלים קו, ב: מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה' יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ. • יָחִישׁ – ימהר. • לְהַזְכִּיר עֹז גְּבוּרוֹתָיו – לספר את נפלאותיו. • וְיִסָּמֵךְ – ויישען, יבטח. • בְּאֵל תּוֹמֵךְ עוֹלָם עַל גְּבוּלוֹתָיו – על האל המחזיק את העולם על הגבולות שקבע בו. • וְיַעֲרִיצוֹ שׁוֹב וְרָצוֹא –יעריץ את ה' שוב ושוב, כל העת. לפי האמור בחיות הקודש ביחזקאל א, יד: וְהַחַיּוֹת רָצוֹא וָשׁוֹב כְּמַרְאֵה הַבָּזָק. • וְיַצְדִּיק דִּין פְּעֻלּוֹתָיו – יצדיק את מעשיו של ה'. • וְיוֹדֶה עַל אֲשֶׁר פָּעַל כִּי לְמַעֲנוֹ עֲלִילוֹתָיו – יודה ויכיר בכל מה שה' עשה, כי הכל עשה ה' למענו, כפי שנאמר במשלי טז, ד כֹּל פָּעַל ה' לַמַּעֲנֵהוּ... • אָיֹם – מטיל אימה. • וְדִין עַל כָּל הַמַּעֲשֶׂה – האדם יתן את הדין על כל מעשיו. • הִשְׁתּוֹנֵן – חדד, הכן את עצמך. • וְהִכּוֹנֵן – והתכונן. • וְהִתְבּוֹנֵן בְּסוֹדֶךָ – התבונן בעצמך, בפלא בריאת האדם. או גם, הבט וחקור את צפונותיך, חשבון נפש. • וּמִי הֱכִינְךָ – מי יצר, כונן אותך. • וּמִי הֱבִינְךָ – מי נתן בך בינה. • וְכֹחַ מִי יְנִידֶךָ – מי מחיה אותך, מניע אותך. • וְהָעִירָה כְבוֹדֶךָ – עורר את נפשך. כבוד במקרא בא גם כשם נרדף לנפש. לפי תהלים נז, ט עוּרָה כְבוֹדִי עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר. • חֲקוֹר פָּעֳלוֹ – חקור את מעשיו של ה'. • גָּדְלוֹ תָּשִׂימָה נֶגְדֶּךָ – תזכור את גודלו. • אַל תִּדְרֹשׁ בְּסוֹף וּבְרֹאשׁ – אל תחקור אודות מעשה בראשית ואחרית הימים. • בַּמֻּפְלֶא וּבַמְּכֻסֶּה – כפי מאמר בן סירא (ומצוטט בבבלי, חגיגה יג ע"א): "במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור במה שהורשית התבונן אין לך עסק בנסתרות". • אֵלָיו אַל תִּשְׁלַח יָדֶיךָ – אל תנסה להשיג את האל באופן ישיר, אלא רק תתבונן בפעולותיו. לרפי דבר ה' לשטן ביחס לאיוב באיוב א, יב: ...הִנֵּה כָל אֲשֶׁר לוֹ בְּיָדֶךָ רַק אֵלָיו אַל תִּשְׁלַח יָדֶךָ...
|