קדיש / אלג'יריה-קונסטנטין / אליהו זרביב
אלג'יריה - קונסטנטין
להאזנה
מכסה שמיים / מיוחס לר' שלמה אבן גבירול מְכַסֶּה שָׁמַיִם בֶּעָבִים וּמַלְבִּישֵׁם וּמַחֲלִיף זְמַנִּים עֲלֵי חֹק וָרֶשֶׁם אוֹצָרְךָ הַטּוֹב פְּתַח נָא לְהַחֲיוֹת בּוֹ כָּל נְפוּחֵי נֶשֶׁם מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ מִקְצוֹת הָאָרֶץ וְעַד קְצוֹת אָדָם וּבְהֵמָה וְכָל יְצוּרֵי אֲרָצוֹת מַשִּׁיב הָרוּחַ לְעִתּוֹת קְצוּצוֹת וְשׁוֹלֵחַ מַיִם עַל פְּנֵי חוּצוֹת אוֹצָרְךָ הַטּוֹב פְּתַח נָא לְהַחֲיוֹת בּוֹ כָּל נְפוּחֵי נֶשֶׁם מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם צִמָּאוֹן וְשָׁרָב וְכָל חָרְבוֹת קָטוֹב תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ וְיִהְיוּ כְּגַן רָטוֹב אָדָם וּבְהֵמָה אֲשֶׁר הֶחֱשׁוּ מִטּוֹב תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב אוֹצָרְךָ הַטּוֹב פְּתַח נָא לְהַחֲיוֹת בּוֹ כָּל נְפוּחֵי נֶשֶׁם מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם תַּלְמֵי צִיָּה אֲשֶׁר נוֹתְרָה עֲרוּמָה מִתְּנוּבַת דֶּשֶׁא חָצִיר וְקָמָה תַּפְרִיחַ נִצָּנֶיהָ וְתַלְבִּישָׁהּ רִקְמָה וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה אוֹצָרְךָ הַטּוֹב פְּתַח נָא לְהַחֲיוֹת בּוֹ כָּל נְפוּחֵי נֶשֶׁם מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם אָב רַחֲמָן נוֹשֵׂא חוֹבַת לֵב עָקוֹשׁ פְּדֵה נֶפֶשׁ תּוֹרֶךָ מִיַּד יָקוֹשׁ הַשְׁלִימָה נָּא דְּבָרֶיךָ וְאִם אֵין בָּנוּ מִתְקוֹשֵׁשׁ וָקוֹשׁ וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ אוֹצָרְךָ הַטּוֹב פְּתַח נָא לְהַחֲיוֹת בּוֹ כָּל נְפוּחֵי נֶשֶׁם מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם |
פיוט המושר בקהילות הספרדיות כחלק מתיקון הגשם ביום שמיני עצרת. הפיוט הוא מסוג ה"מחיה" והוא מיוחס לר' שלמה אבן גבירול במקורות שונים, אם כי לא ע"י דוידזון. |
• בֶּעָבִים - בעננים. |
כותר |
מכסה שמים / אלג'יריה – קונסטנטין / עמנואל נבאת |
---|---|
מסורת |
אלג'יריה - קונסטנטין |
לחן ממסורת |
מכסה שמים / אלג'יריה – קונסטנטין |
מאפייני הקלטה |
בהפקת האתר |
סולם |
כללי |
מעגל השנה |
לכל עת |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
דירוג ביצוע |
18 |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
• בֶּעָבִים - בעננים.
• מְכַסֶּה שָׁמַיִם בֶּעָבִים - לפי תהלים קמז, ח: הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר.
• וּמַלְבִּישֵׁם - לפי הדימוי המופיע בישעיהו נ, ג: אַלְבִּישׁ שָׁמַיִם קַדְרוּת וְשַׂק אָשִׂים כְּסוּתָם.
• וּמַחֲלִיף זְמַנִּים - משנה את עונות השנה. הביטוי לקוח מברכת מעריב ערבים, שבה נאמר ...אֲשֶׁר בִּדְבָרוֹ מַעֲרִיב עֲרָבִים בְּחָכְמָה פּוֹתֵחַ שְׁעָרִים בִּתְבוּנָה מְשַׁנֶּה עִתִּים וּמַחֲלִיף אֶת הַזְּמַנִּים. וּמְסַדֵּר אֶת הַכּוֹכָבִים בְּמִשְׁמְרוֹתֵיהֶם בָּרָקִיעַ כִּרְצוֹנוֹ...
• עֲלֵי חֹק וָרֶשֶׁם - לפי החוק הכתוב והחקוק.
• אוֹצָרְךָ הַטוֹב פְּתַח - הורד גשמים, שכן כך נאמר בפסוקי הברכה בדברים כח, יב: יִפְתַּח ה' לְךָ אֶת אוֹצָרוֹ הַטּוֹב אֶת הַשָּׁמַיִם לָתֵת מְטַר אַרְצְךָ בְּעִתּוֹ וּלְבָרֵךְ אֵת כָּל מַעֲשֵׂה יָדֶךָ...
• נְפוּחֵי נֶשֶׁם - בני אדם, שה' נפח בו נשמת חיים, כפי שנאמר בבראשית ב, ז: וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה.
• מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם - זוהי הלשון בברכת גבורות בתפילת העמידה.
• אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ - אליך יקוו, כפי שנאמר בתהלים קד, כז: כֻּלָּם אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ.
• מִקְּצוֹת הָאָרֶץ וְעַד קְצוֹת - מסוף העולם ועד סופו.
• לְעִתּוֹת קְצוּצוֹת - בזמנים קצובים.
• וְשׁוֹלֵחַ מַיִם עַל פְּנֵי חוּצוֹת - זוהי לשון הפסוק מאיוב ה, י: הַנֹּתֵן מָטָר עַל פְּנֵי אָרֶץ וְשֹׁלֵחַ מַיִם עַל פְּנֵי חוּצוֹת.
• חָרְבוֹת קָטוֹב - המקומות היבשים והחרבים המוכים בצרה.
• תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ - תשלח רוח במקומות היבשים. הביטוי לקוח מתהלים קד, ל תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה.
• הֶחֱשׁוּ מִטּוֹב - ששתקו מתוך טובתם, או גם - שתקו וחיכו לטוב שיבוא. הפסוק שאול מהקשר אחר - בתהלים לט, ג נאמר נֶאֱלַמְתִּי דוּמִיָּה הֶחֱשֵׁיתִי מִטּוֹב וּכְאֵבִי נֶעְכָּר.
• תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב - כלשון הפסוק מתהלים קד, כח: תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן תִּפְתַּח יָדְךָ יִשְׂבְּעוּן טוֹב.
• צִיָּה אֲשֶׁר נוֹתְרָה עֲרוּמָה - שממה, האדמה שלא צמח בה דבר.
• מִתְּנוּבַת דֶּשֶׁא חָצִיר וְקָמָה - מפרי האדמה.
• וְתַלְבִּישָׁהּ רִקְמָה - ותגדל בה צמחים ססגוניים כך שהאדמה תיראה כלבושת רקמה. הביטוי שאול מדברי יחזקאל לירושלים (יחזקאל טז, י) וָאַלְבִּישֵׁךְ רִקְמָה וָאֶנְעֲלֵךְ תָּחַשׁ וָאֶחְבְּשֵׁךְ בַּשֵּׁשׁ וַאֲכַסֵּךְ מֶשִׁי.
• וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה - האדמה מחדשת פניה ופורחת בזכות הגשם שאתה ממטיר עליה. כפי שנאמר בתהלים קד, ל: תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה.
• נוֹשֵׂא חוֹבַת לֵב עָקוֹשׁ - נושא, סולח לחטאי בעל הלב הנפתל, לפי תהלים קא, ד: לֵבָב עִקֵּשׁ יָסוּר מִמֶּנִּי רָע לֹא אֵדָע.
• פְּדֵה נֶפֶשׁ תּוֹרֶךָ - הצל, הושע את ישראל, המשולים לתור, כפי שמופיע בתהלים עד, יט: אַל תִּתֵּן לְחַיַּת נֶפֶשׁ תּוֹרֶךָ חַיַּת עֲנִיֶּיךָ אַל תִּשְׁכַּח לָנֶצַח.
• מִיַּד יָקוֹשׁ - מיד צייד, אויב.
• הַשְׁלִימָה נָּא דְּבָרֶיךָ - קיים את הבטחתך.
• וְאִם אֵין בָּנוּ מִתְקוֹשֵׁשׁ וָקוֹשׁ - גם אם אין בנו מי שאוסף ומקיים את דבריך. צירוף מלים זה מופיע בצפניה ב, א הִתְקוֹשְׁשׁוּ וָקוֹשּׁוּ הַגּוֹי לֹא נִכְסָף, המתבאר כהתאספות או כליקוט.
• וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ - קיים את הבטחתך כפי שנאמרה בפרשה השנייה של קריאת שמע (דברים יא, יג-יד) וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם. וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ.
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?