איומתי תעורר הישנים / תימן-מרכז-מנאכ'ה / מנחם ערוסי ולהקת בני תימן, קרית אונו
מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) - מנאכ'ה
להאזנה
עַל הַנִּסִּים וְעַל הַפֻּרקָן וְעַל הַגְּבוּרוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַנִּפלָאוֹת וְעַל הַנֶּחָמוֹת, שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמָן הַזֶּה: בִּימֵי מַתִּתיָה בֶּן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשׁמֻנַּאי וּבָנָיו. כְּשֶׁעָמְדָה מַלכוּת יָוָן הָרִשׁעָה עַל עַמְּךָ יִשׂרָאֵל, לְשַׁכְּחָם מִתּוֹרָתֶךָ וּלהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רְצוֹנֶךָ. וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים, עָמַדתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם. רַבתָּ אֶת רִיבָם. דַּנתָּ אֶת דִּינָם. נָקַמתָּ אֶת נִקמָתָם. מָסַרתָּ גִּבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים. וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים. וּרשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים. וּטמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים. וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ. וּלךָ עָשִׂיתָ שֵׁם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ בְּעוֹלָמֶךָ. וּלעַמְּךָ יִשׂרָאֵל עָשִׂיתָ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה וּפֻרקָן כְּהַיּוֹם הַזֶּה. וְאַחַר כָּךְ בָּאוּ בָנֶיךָ לִדבִיר בֵּיתָךְ. וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלָךְ. וְטִהֲרוּ אֶת מִקדָּשָׁךְ. וְהִדלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצרוֹת קָדשָׁךְ. וְקָבְעוּ שְׁמוֹנָה יָמִים אֵלּוּ בְּהַלֵּל וּבהוֹדָאָה. וְעָשִׂיתָ עִמָּהֶם נִסִּים וְנִפלָאוֹת. וְנוֹדֶה לְשִׁמךָ הַגָּדוֹל סֶלָה: |
תפילת 'על הנסים' נאמרת בימי החנוכה ובחג הפורים בתפילת העמידה ובברכת המזון. למעשה רק המשפט הפותח משותף לשני המועדים הללו. מן המלים 'בימי מתתיה' ואילך מיוחד הקטע לחנוכה בלבד. תפילת הודאה זו משובצת בהקשרים של תודה – בברכת הודאה בתפילת עמידה, שם לאחר 'על הנסים' יופיע המשפט וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ וְיִתְרוֹמַם שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ תָּמִיד לְעוֹלָם וָעֶד, ולאחר 'נודה לך' שבברכת המזון, בה מודים על הארץ ועל המזון. תפילת זו מצויה כבר בסידורי הגאונים רב עמרם גאון ורב סעדיה גאון. במרכז תפילת 'על הנסים' לחנוכה עומד נצחונם הנסי של החשמונאים וטיהור המקדש. התפילה מדגישה כי המלחמה לא התנהלה כדרך הטבע, ותוצאותיה לא היו צפויות כלל, ועל כן מתבקשת ההודיה לה' וסיפור שבחיו מדי שנה בימים שבהם התרחשו הנסים. יש לציין כי אין בתפילה אזכור מפורש של נס פך השמן. |
• עַל הַנִּסִּים... – זהו המשך של ברכת ההודאה. בימי ההודאה, פורים וחנוכה מוסיפים על כל הטובות שעליהן מודים בכל תפילה ובברכת ההודאה על הארץ ועל המזון בברכת המזון את הנסים שנעשו בימים אלו. • וְעַל הַפֻּרְקָן – ועל ההצלה. • שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בִּזְּמַן הַזֶּה – שעשית לאבותינו בעבר בתאריכים הללו בשנה. • חַשְׁמוֹנָאִי – כינוי שושלת הכהנים שממנה באו המכבים. • כְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן... לְשַׁכְּחָם תּוֹרָתֶךָ וּלְהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רְצוֹנֶךָ – כשמלכות יוון גזרה גזירות על ישראל כנגד לימוד תורה ושמירת מצוות, בעיקר מילה, קידוש החודש ושבת. • וְאַתָּה... עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם – כיוון שריחמת עליהם, הגנת עליהם בשעת מצוקתם. • רַבְתָּ אֶת רִיבָם דַנְתָּ אֶת דִּינָם – נאבקת למענם. • מָסַרְתָּ גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים... – הפכת את כל חוקי המלחמה, כך שהחלשים ומעטים גברו על הגיבורים והרבים. • לְךָ עָשִׂיתָ שֵׁם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ בְּעוֹלָמָךְ – בהתערבות נסית זו, כנגד המהלכים הטבעיים של המלחמה נודע שמך בעולם. • לְךָ עָשִׂיתָ שֵׁם... וּלְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל עָשִׂיתָ תְּשׁוּעָה... כְּהַיּוֹם הַזֶּה – לפי נחמיה ט, י וַתִּתֵּן אֹתֹת וּמֹפְתִים בְּפַרְעֹה וּבְכָל עֲבָדָיו וּבְכָל עַם אַרְצוֹ כִּי יָדַעְתָּ כִּי הֵזִידוּ עֲלֵיהֶם וַתַּעַשׂ לְךָ שֵׁם כְּהַיּוֹם הַזֶּה. • וְאַחַר כָּךְ בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ – אחרי הניצחון נכנסו ישראל לבית המקדש. • וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ וְטִהֲרוּ אֶת מִקְדָּשֶׁךָ – ישראל בהנהגת החשמונאים ניקו וטיהרו את המקדש ממה שטימאוהו היוונים. • וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ – והדליקו נרות במנורת המקדש. • וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ לְהוֹדוֹת... – וקבעו את שמונת ימי החנוכה בלוח השנה העברי, כדי שבכל הדורות יודו בהם על הנס. |
כותר |
על הנסים (לחנוכה) / תימן שאמי / יצחק נהרי |
---|---|
מסורת |
תימן - מרכז תימן (צנעא וסביבותיה) |
לחן ממסורת |
על הנסים (לחנוכה) / תימן שאמי |
סולם |
כללי |
מעגל השנה |
חנוכה |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
דירוג ביצוע |
1 |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?