אם אפס / בבל / מתפללי בית כנסת מרכז יהודי בבל
ספרדים מסורות המזרח - בבל
להאזנה
תהלים קלז: על נהרות בבל עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם־בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת־צִיּוֹן: עַל־עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ: כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי־שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן: אֵיךְ נָשִׁיר אֶת־שִׁיר־ה' עַל אַדְמַת נֵכָר: אִם־אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי: תִּדְבַּק־לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם־לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם־לֹא אַעֲלֶה אֶת־יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי: זְכֹר ה' לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ: בַּת־בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם־לָךְ אֶת־גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ: אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת־עֹלָלַיִךְ אֶל־הַסָּלַע: אוי כי ירד אש מן השמים / ר' טביומי בן ישראל אוֹי כִּי יָרַד אֵשׁ מִן הַשָּׁמַיִם לִירוּשָׁלַיִם עֵינִי עֵינִי יָֹרְדָה מַּיִם לִירוּשָׁלַיִם טִירַת קֹדֶשׁ אֵיךְ נְשַׁמָּה יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם עַד מָה בַּת מֶלֶךְ אָמָה הַקְּדֵשָׁה הִיא בָּעֵינַיִם לִירוּשָׁלַיִם יֶרַח אָב בּוֹ שִׁמְשִׁי קָדַר אַהֲרֹן הַכֹּהֵן בּוֹ נֶעְדָּר וְגַם עִיר הֶהָדָר בּוֹ חָרְבָה פַּעֲמַיִם לִירוּשָׁלַיִם מָרָה הַלַּיְלָה הַזֶּה אָרִים וַיְהִי לִבְכִי לֵיל שִׁמּוּרִים וְאוֹתִי הֶחֱרִים אֵל מוֹצִיאָם מִמִּצְרַיִם לִירוּשָׁלַיִם סוף שירת האזינו / פסוקים מתוך דברים לב רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא וְאֵין אֱלֹהִים עִמָּדִי: אֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא וְאֵין מִיָּדִי מַצִּיל: כִּי-אֶשָּׂא אֶל-שָׁמַיִם יָדִי וְאָמַרְתִּי חַי אָנֹכִי לְעֹלָם: אִם-שַׁנּוֹתִי בְּרַק חַרְבִּי וְתֹאחֵז בְּמִשְׁפָּט יָדִי: אָשִׁיב נָקָם לְצָרָי וְלִמְשַׂנְאַי אֲשַׁלֵּם: אַשְׁכִּיר חִצַּי מִדָּם וְחַרְבִּי תֹּאכַל בָּשָׂר: מִדַּם חָלָל וְשִׁבְיָה מֵרֹאשׁ פַּרְעוֹת אוֹיֵב: הַרְנִינוּ גוֹיִם עַמּוֹ כִּי דַם-עֲבָדָיו יִקּוֹם: וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו וְכִפֶּר אַדְמָתוֹ עַמּוֹ: למי אבכה / לא ידוע לְמִי אֶבְכֶּה וְכַף אַכֶּה וּבִבְכִי אֲמָרֵר וַהֲמוֹן מֵעַי אֲשַׁנֵּן הֲלְמִקְדָּשׁ וְאָרוֹן אוֹ כְרוּבִים אֲשֶׁר עוֹרְבִים וְקִפּוֹד שָׁם יְקַנֵּן וְעַל דּוּכָן אֲשֶׁר הוּכַן לְלֵוִי לְנַצֵּחַ בְּשִׁיר לָאֵל וְרַנֵּן אֱהִי מַשְׁמִים עֲלֵי אוּרִים וְתֻמִּים אֲשֶׁר שָׁם כֹּהֲנֵי מִשְׁמָר יְכוֹנֵן וְעַל הֶרֶג חֲכָמִים בֵּית אֱלֹהִים וּבָא קוֹסֵם קְסָמִים גַּם מְעוֹנֵן וְאֵיכָה חָשְׁכָה אוֹר הַהֲלָכָה וְהַתַּלְמוּד כְּמוֹ גַלְמוּד מִי יְבוֹנֵן וְסוֹד תּוֹרָה הֲיֵשׁ מוֹצִיא לְאוֹרָה וּמִי הוּא זֶה עֲלֵי הַדּוֹר יְגוֹנֵן חֲלָלִים נָפְלוּ עוֹלְלִים וְיוֹנְקִים וְאֵין מֵקִים וְאֵין חוֹמֵל וְחוֹנֵן לְזֹאת כָּל יוֹם וְכָל לַיִל אֲיֵלִיל בְּרָב חֶבֶל כְּמוֹ אָבֵל וְאוֹנֵן וּמַר אֶסְפֹּד וְאָח אֶקְרָא לְקִפּוֹד וּמִדְּמָעַי עֲפַר צִיּוֹן אֲחוֹנֵן וְאֶחְדַּל מִשְּׁמֹעַ קוֹל מְרַנֵּן וְאֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד אֲקוֹנֵן בליל זה יבכיון / לא ידוע בְּלֵיל זֶה יִבְכָּיוּן וְיֵלִילוּ בָנַי לֵיל חָרַב בֵּיתִי וְנִשְׂרְפוּ אַרְמוֹנָי וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל יֶהְגּוּ בִיגוֹנַי יִבְכּוּ הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרַף ה' בְּלֵיל זֶה אֵרְעוּ לִי חֲמִשָּׁה דְבָרִים קָשִׁים נִגְזַר עַל אָבוֹת וְהָיוּ נֶעֱנָשִׁים לְבִלְתִּי יִכָּנְסוּ לְתוֹךְ אֶרֶץ קְדוֹשִׁים וְנֶחֱרַב הַבַּיִת וְגַם חָרְשׁוּ חוֹרְשִׁים רִאשׁוֹן גַּם שֵׁנִי יְשָׁנִים עִם חֲדָשִׁים וְגַם נִלְכְּדָה בִיתֵר וְהֳיְתָה לְפַח מוֹקְשִׁים בְּלֵיל זֶה כִּי הָיְתָה סִבָּה מֵאֵת ה' יִבְכּוּ הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרַף ה' בְּלֵיל זֶה תְּיֵלִיל מַר עֲנִיָּה נִבְדֶּלֶת וּמִבֵּית אָבִיהָ כְּהַיּוֹם נֶחְדֶּלֶת וְעוֹרֶכֶת בָּכוֹת וְקִינִים מְיַלֶּלֶת כִּי נִשְׂרַף בֵּיתָהּ בְּלַבַּת אוֹכֶלֶת וְיָצְאָה גַחֶלֶת וְאֵשׁ מֵאֵת ה' יִבְכּוּ הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרַף ה' בְּלֵיל זֶה הֶגְלָנִי וְאֶת בֵּיתִי הֶחֱרִיב בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ בִּשְׁעַת הַמַּעֲרִיב אֲנִי עַל מִשְׁמַרְתִּי מִשְׁמֶרֶת יְהוֹיָרִיב וְנִכְנַס הָאוֹיֵב וְאֶת זְבָחָיו הִקְרִיב וּבָא אֶל מִקְדָּשִׁי וְלֹא צִוָּה ה' יִבְכּוּ הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרַף ה' זכור ה' ליהודה ואפרים / לא ידוע זְכֹר יְיָ לִיהוּדָה וְאֶפְרַיִם אֲשֶׁר שֻׁפַּךְ דָּמָם כַּמַּיִם סְבִיבוֹת סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלַיִם זְכֹר יְיָ לִמְשִׁיחַ הַנִּקְרָא אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת גּוּפוֹ כִּכְבָרָה וְלֹא נוֹתַר חֵץ אֲשֶׁר בּוֹ לֹא יָרָה לָכֵן עָלָיו אֶבְכֶּה בְּנֶפֶשׁ מָרָה לְשֶּׁבֶר זֶה רָפוּ כָל יָדַיִם סְבִיבוֹת סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלַיִם התנחמו בגלות / לא ידוע הִתְנַחֲמוּ בְגָלוּת בָּנִים יוֹשְׁבִים בְּצָיוֹן אֲרוֹמִמְכֶם מִשִּׁפְלוּת אָכִין עֲבוֹדַת צִיּוֹן אֶבְנֶה נְוֵה אַפִּרְיוֹן אָז תִּשְׂמַח בְּגִילוֹת |
מספר לנו ר' משה חבושה, שמבצע את הקינות הללו, על קינות תשעה באב בנוסח בבל: "בתשעה באב התפללתי בכל שנה בבית הכנסת "שמש צדקה" בירושלים, ומשם למדתי את המנגינות הללו, שבעיניי הן הנוגעות ללב ביותר. חכם ר' יעקב מוצפי היה חזן בית הכנסת ותלמיד חכם, וזיכרון תשעה באב בבית הכנסת מעלה אצלי גם את זיכרון דמותו. בליל תשעה באב היה חכם ר' יעקב מוצפי מגיע מוקדם לבית הכנסת, חלץ את מנעליו, והחביאם מתחת השטיח ליד מושבו, כדי לומר במוצאי תשעה באב את ברכת הלבנה בשמחה עם מנעלים, והיה מתחיל בפרק על נהרות בבל באיזה בכיות. מרוב בכיותיו באמירת הקינות, כמעט לא ניתן היה ללמוד ממנו את ניגונן. בנו ר' משה ע"ה היה מגיע כל שנה מרמת גן לעזור לאביו בקינות, וכן היה ר' יחזקאל ברהום מגיע, והם ידעו לקונן בקולם בצורה מיוחדת, וכן חלק מהקהל שידעו את ניגוני הקינות. כאשר ספר חכם יעקב את מניין השנים לחורבן הבית, העידו עליו ש"אפילו קירות בית הכנסת היו בוכים". לאחר הקינות שנמשכו שעות רבות, יצאתי מבית כנסת ללכת לביתי וחשבתי בימי ילדותי שנגמר העולם. לא הבנתי איך החנויות פתוחות כרגיל ואני שומע איך שפועלי בניין מכים בפטישים כיום רגיל, והמכולת פתוחה כרגיל, ובבית הכנסת בוכים בצורה כאילו חלילה נפטר איזה בחור באופן פתאומי. מתפללי בית הכנסת ממש חיו את מצב החורבן, לא עבר עליהם לילה ללא בכיות עליו. כאשר אחד החכמים הספיד את ר' יעקב מוצפי, סיפר שלא הגיע לבית כנסת זה ביום תשעה באב, כי לא היה מסוגל נפשית לראות ולשמוע את האנקות של הבכי הממרר ביום הקשה הזה. כשפתחו את ארון הקודש החלו לומר את קינת "על היכלי" , וספר התורה היה עטוף בד שחור כמנהג, וכשהוציאו את הספר לקריאה לא אמרו פסוקים, אפילו "וזאת התורה" היו אומרים בשקט, והיית מרגיש את האבל הכבד שצועק עד לשמים. גם מעזרת הנשים נשמע בכי מר בהוצאת ספר התורה. קשה לתאר את היום הזה בבית הכנסת, יום מר ונמהר."
מיום שהקליט ר' משה חבושה את הקינות לתשעה באב בנוסח בבל, שבו לחיים המנגינות הללו – אשר נשכחו זה מכבר. בבתי כנסת רבים בירושלים קוראים כיום את הקינות בנוסח הנוגה של בגדד, ורבים למדו את הנוסח מההקלטות הללו.
|
לפירוש פרק התהלים וחלק מהקינות המופיעים בהקלטה, מוזמנים להיכנס לקישורים: |
כותר |
קינות לערב תשעה באב בנוסח בבל / בבל / משה חבושה |
---|---|
מסורת |
ספרדים מסורות המזרח - בבל |
לחן ממסורת |
רצף קינות לערב ט' באב / בבל |
סולם |
כללי |
מעגל השנה |
תשעה באב |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
דירוג ביצוע |
64 |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
לפירוש פרק התהלים וחלק מהקינות המופיעים בהקלטה, מוזמנים להיכנס לקישורים:
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?