חידון: מה אתם יודעים ויודעות על חג החנוכה?
לכתבה בבלוג הספרייה
אודה לאלי אוֹדֶה לְאֵלִי כּוֹנְנִי צוּר פּוֹעֲלִי הוּא יִשְׁמְעָה קוֹלִי וְיָפִיק מַמְלְלִי בִּשְׁמוֹ אֲקַוֶּה אֶכְרְעָה אֶשְׁתַּחֲוֶה אַסְדִּיר שְׁבָח נָאֶה יְחִידָה מַלְּלִי גַּלִּי לְמַצְפּוּנֵךְ לְרָאשֵׁי מַחֲנֵךְ וַעְשִׂי רְצוֹן קוֹנֵךְ וְלִשְׁמוֹ הַלְּלִי דַּאיִם בִּוַקְתִּי אַעְבֻּדַּךּ פִי טַאעֲתִּי וַאַקְרַא פִי אלְאַיַאתּ וַארְגּוּךּ יָא וְלִי הַגְּר אלְאֲיִמַה בִּאלְאֻמַם מֻסְתַּכְדִּמַה רַאחוּ בְּלַא קִימַה וְהם אלְאַפְצְלִי וַאלְעַהְדּ עַהְדַּךּ וַאלְמְגוּתַה פִי יְדַּךּ וַאלְקַוְל לַךּ וַחְדַּךּ מֻגִית אלסַּאִלִי זֵדִים הֱלִיצוּנִי וְרַבּוּ שׂוֹטְנִי הָשֵׁב עֱנוּת עָנִי וְהָאֵר אוֹפְלִי חוּסָה וְהַצֵּל עַמְּךָ אַל תַּאֲצֵל בִּזְכוּת אֲשֶׁר פִּצֵּל וְהִצִּיג מַקְּלִי טֶרֶם לְךָ נִקְרָא לְיִשְׁעָךְ מַהֲרָה כִּי מִמְּךָ אוֹרָה וְאַתָּה גּוֹאֲלִי יַא רַבּ יַא רַחְמַאן אִגִתְנַא בִּאלְאֲמַאן קַדּ רַאחַתּ אלאַזְמַאן וְשַׁעְבַּךּ מֻבְּתְּלִי כַּם נַרְתְּגִּיךּ יַא רַבּ נִּגִּחְנַא פִי אלְכֻּרַבּ גַוְתַך לְנַא אַקְרַב מֻגִיב אלסַאִלִי לִאלְאֻמַּתּ אַלְגַאלִי בַּנִי אלְאִסְרַאִלִי וַאלְעַהְדּ מַא יֻבְּלִי בִפַצְל אלְמֻרְסְלִי מַהֵר לְיוֹנָה בַּסְּפָרִים שִׁנְּנָה מִקְרָא וְגַם מִשְׁנָה וְתַלְמוּד בָּבְלִי נָגִיל וְנִשְׂמַח גַּם מְשִׁיחֵנוּ צְמַח יָקִים שְסַ"ה וּרְמַ"ח בְּתוֹרַת פּוֹעֲלִי שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה לַעֲדָתָךְ תִּשְׁלְחָה נַקְרִיב לְךָ מִנְחָה בְּתוֹף וּבְצֶלְצְלִי עִידְּנַא לִמַקְדִּסְנַא סְמַרְקַנְדּ אַרְצְנַא צִיּוֹן קַרְיַתְנַא מְקַאם אלְאַוְּלִי פַרִגּ עֲלַיְנַא בִּאלְמְסִיח יַא רַבְּנַא יֻכְרִגּ וְיַגְּמַעְנַא מִן ארְץ אלְחַאיִלִי צַאדִּק בְּמַוְעוּדַּךּ אִגִיר פִי מַוְעִדַּךּ פַכִּך לְנַא קַיְדַּךּ וִסֻקְנַא בִּאלדְּלִי קַנֵּא לְשֵׁם קָדְשָׁךְ וְהַצֵּל דּוֹרְשָׁךְ וּבְנֵה לְמִקְדָּשָׁךְ וְאַרְמוֹן מִגְדְּלִי קַד זַאל מִיעַאדּ בַּעְדּ מִיעַאדּ מֻבְּתְּעַדּ יַא רַבּ כַּם דַא עַאדּ וִכַּם נַתְּשַׁהְקִי רִיבָה יְרִיבִי גַּם וְהַכְנַע אוֹיְבִי הָסֵר לְמַכְאוֹבִי וְכַפֵּר מַעֲלִי תַּסְמַע דֻּעַאנַא תַּסַתְּגִּיב יַא רַבְּנַא אַלְכֻל תַגמַעְנַא אִלַי אלְקֻדְס אלְעִלִי תַּכְתִּם לְנַא אלְאַזְמַאן בִּכַיְרַךּ וַאלְאֲמַאן יַא רַבּ יַא רַחְמַאן וְתַּגְּעַלְנִי סְלִי תַּגְפִיר דִנוּבִּי בִּפַצְל מוּסַי אַלנְּבִּי אַנְת אַלְאִלַאהּ חַסְבִּי אַנְת אלְכַּאפִלִי אנא |
שיר מסוג "נשיד" ממסורת יהודי תימן, שמחברו עלום שם. השיר בנוי לפי סדר הא"ב והוא כתוב עברית וערבית. השיר אינו מצוי בכל הדיוואנים והוא מושר לעתים רחוקות יחסית, בדרך כלל בשמחות. השיר הוא שיר שבח והודאה לאל העתיד לגאול את עמו ממצוקת הגלות. |
• כּוֹנְנִי צוּר פּוֹעֲלִי - בוראי, המכונן אותי ומעמידני על רגלי. • יָפִיק מַמְלְלִי -ימלא דברי, בקשתי. • בִּשְׁמוֹ אֲקַוֶּה - לשמו אייחל. • אַסְדִּיר שְׁבָח נָאֶה - אומר, אזמר בשבחו. • יְחִידָה מַלְּלִי - נפשי, שאי תפילה. • גַּלִּי לְמַצְפּוּנֵךְ - גלי את מחשבותייך והגיגייך לעצמך. • לְרָאשֵׁי מַחֲנֵךְ - לחכמים. • קוֹנֵךְ - הבורא. • דַּאיִם בִּוַקְתִּי, אַעְבֻּדַּךּ פִי טַאעֲתִּי - תמיד בכל עת, אשמור מצוותיך. • וַאַקְרַא פִי אלְאַיַאתּ, וַארְגּוּךּ יָא וְלִי - אקרא תורתך ואייחל אליך, בוראי. • הַגְּר אלְאֲיִמַה, בִּאלְאֻמַם מֻסְתַּכְדִּמַה - הכהנים הנבחרים (עם ישראל), בין האומות משועבדים. • רַאחוּ בְּלַא קִימַה, וְהם אלְאַפְצְלִי - גלו בלא מחיר, אף שהם הנכבדים מכל. • וַאלְעַהְדּ עַהְדַּךּ, וַאלְמְגוּתַה פִי יְדַּךּ - והברית- בריתך, והתשועה בידך. • וַאלְקַוְל לַךּ וַחְדַּךּ, מֻגִית אלסַּאִלִי - והמשפט לך לבדך, המושיע לקורא לך. • זֵדִים הֱלִיצוּנִי - הגויים שדדוני, שעבדוני. שיבוץ מתהלים קיט, נא: זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי. • שׂוֹטְנִי - שונאי. • הָשֵׁב עֱנוּת עָנִי - ענה לתפילת עמך העני. שיבוץ מתהלים כב, כה: כִּי לֹא בָזָה וְלֹא שִׁקַּץ עֱנוּת עָנִי וְלֹא הִסְתִּיר פָּנָיו מִמֶּנּוּ וּבְשַׁוְּעוֹ אֵלָיו שָׁמֵעַ. • וְהָאֵר אוֹפְלִי - האר את חשכת הגלות. • אַל תַּאֲצֵל - אל תפרוש, תרחק מישראל. • בִּזְכוּת אֲשֶׁר פִּצֵּל וְהִצִּיג מַקְּלִי - יעקב אבינו,שפיצל את המקלות כדי שהצאן הבא לשתות ילד ולדות כדוגמת אותם מקלות מפוצלים. ע"י תושייתו זו, זכה להגדיל את צאנו, ככתוב בבראשית ל, לח: וַיַּצֵּג אֶת הַמַּקְלוֹת אֲשֶׁר פִּצֵּל בָּרְהָטִים בְּשִׁקֲתוֹת הַמָּיִם אֲשֶׁר תָּבֹאןָ הַצּאן לִשְׁתּוֹת לְנֹכַח הַצּאן וַיֵּחַמְנָה בְּבֹאָן לִשְׁתּוֹת. • טֶרֶם לְךָ נִקְרָא לְיִשְׁעָךְ מַהֲרָה - מהר והושיעה אותנו עוד לפני שנקרא לך, עפ"י ישעיהו סה, כד: וְהָיָה טֶרֶם יִקְרָאוּ וַאֲנִי אֶעֱנֶה עוֹד הֵם מְדַבְּרִים וַאֲנִי אֶשְׁמָע. • יַא רַבּ יַא רַחְמַאן, אִגִתְנַא בִּאלְאֲמַאן - האל הרחמן, הושיענו באמונה. • קַדּ רַאחַתּ אלאַזְמַאן, וְשַׁעְבַּךּ מֻבְּתְּלִי - כבר כלו כל הקיצים ועמך מיוסר. • כַּם נַרְתְּגִּיךּ יַא רַבּ, נִּגִּחְנַא פִי אלְכֻּרַבּ - כמה נייחל לך, אלי, כלינו בצער. • גַוְתַך לְנַא אַקְרַב, מֻגִיב אלסַאִלִי - ישועתך קרב לנו, העונה לקוראיו. • לִאלְאֻמַּתּ אַלְגַאלִי, בַּנִי אלְאִסְרַאִלִי - לאומה היקרה, בני ישראל. • וַאלְעַהְדּ מַא יֻבְּלִי, בִפַצְל אלְמֻרְסְלִי - הברית לא תכלה, בזכות (משה ) השליח. • מַהֵר לְיוֹנָה - הושע מהר את עמך. יונה הוא כינוי לכנסת ישראל. • גַּם מְשִׁיחֵנוּ צְמַח - צמח הוא אחד מכינוייו של המשיח, עפ"י זכריה ג, ח: שְׁמַע נָא יְהוֹשֻׁעַ הַכּהֵן הַגָּדוֹל אַתָּה וְרֵעֶיךָ הַיֹּשְׁבִים לְפָנֶיךָ כִּי אַנְשֵׁי מוֹפֵת הֵמָּה כִּי הִנְנִי מֵבִיא אֶת עַבְדִּי צֶמַח. ופה גם במשמעות של - הַצְמַח קרן ישועה (כפ"י הלשון בתפילת העמידה). • יָקִים שְסַ"ה וּרְמַ"ח בְּתוֹרַת פּוֹעֲלִי - יחיה את גופנו (הבנוי מרמ"ח איברים ושס"ה גידים) ע"י לימוד התורה, וגם יחיה את עם ישראל שיקיים את רמ"ח מצוות עשה ושס"ה מצוות אל תעשה. • עֲדָתָךְ - ישראל. • צֶלְצְלִי - כלי נגינה. עפ"י תהילים קנ, ה: הַלְלוּהוּ בְּצִלְצְלֵי שָׁמַע הַלְלוּהוּ בְּצִלְצְלֵי תְרוּעָה. • עִידְּנַא לִמַקְדִּסְנַא סְמַרְקַנְדּ אַרְצְנַא - השיבנו למקדשנו, ירושלים (מילולית: סמרקנד, עיר במרכז אסיה שנודעה בעשירותה וביופיה). • צִיּוֹן קַרְיַתְנַא, מְקַאם אלְאַוְּלִי - ציון ארצנו, הנכבדה מכל. • פַרִגּ עֲלַיְנַא, בִּאלְמְסִיח יַא רַבְּנַא - הושע אותנו בביאת המשיח, אלהינו. • יֻכְרִגּ וְיַגְּמַעְנַא, מִן ארְץ אלְחַאיִלִי - יבוא ויקבצנו מן הארץ שאנו שבויים בה (הגלות). • צַאדִּק בְּמַוְעוּדַּךּ, אִגִיר פִי מַוְעִדַּךּ - קיים הבטחתך, קנא לארצך היעודה (לישראל). • פַכִּך לְנַא קַיְדַּךּ, וִסֻקְנַא בִּאלדְּלִי - התר לנו אזיקיך והוליכנו בחמלה לארצנו. • דּוֹרְשָׁךְ - ישראל. • אַרְמוֹן מִגְדְּלִי - המקדש. • קַד זַאל, מִיעַאדּ בַּעְדּ מִיעַאדּ מֻבְּתְּעַדּ - כבר חלף מועד אחר מועד שנדחה (זמן הגאולה). • יַא רַבּ כַּם דַא עַאדּ וִכַּם נַתְּשַׁהְקִי - אלי, עד מתי וכמה נתלה עינינו (בציפיה לגאולה)? • וְכַפֵּר מַעֲלִי - סלח לחטאי. • תַּסְמַע דֻּעַאנַא, תַּסַתְּגִּיב יַא רַבְּנַא - שמע תפילתנו, עננו אלהינו. • אַלְכֻל תַגמַעְנַא, אִלַי אלְקֻדְס אלְעִלִי - קבצנו כולנו אל המקדש הנישא. • תַּכְתִּם לְנַא אלְאַזְמַאן, בִּכַיְרַךּ וַאלְאֲמַאן - הבא לנו קץ הימים (הגלות), בטובך ובחסדך. • יַא רַבּ יַא רַחְמַאן, וְתַּגְּעַלְנִי סְלִי - האל הרחמן, תנחמני. • תַּגְפִיר דִנוּבִּי, בִּפַצְל מוּסַי אַלנְּבִּי - כפר חטאי בזכות משה הנביא. • אַנְת אַלְאִלַאהּ חַסְבִּי, אַנְת אלְכַּאפִלִי - אתה האלהים, אין לי זולתך, ואתה ערב לנו. |
כותר |
אודה לאלי |
---|---|
מעגל השנה |
לכל עת |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?