• בְּזָכְרִי עַל מִשְׁכָּבִי - בלכתי לישון, בעלותי על משכבי, אני מהרהר ועורך חשבון נפש, ואז נזכר אני ב: • זְדוֹן לִבִּי וַאֲשָׁמָיו - עוונותי, מעשי הרעים. • אֶל בֵּית אֱלֹהַי וַהֲדוֹמָיו - הולך אני אל בית הכנסת שהוא "בית מקדש קטן". בית הכנסת הוא כביכול ההדום, הכסא של האל, שכן שם הוא משרה שכינתו בתחתונים. • וָאֹמַר בְּנָשְׂאִי עַיִן - בהרימי את עיני למרום בתפילה. • נִפְּלָה נָא בְּיַד יְיָ - מוטב שניפול ביד האל, שרבים רחמיו, והוא שופט צדק, מאשר ליפול לידי בשר ודם. הביטוי לקוח מדברי דוד המלך לגד הנביא, בעת שהיה צריך לבחור את העונש שיקבל עם ישראל בשל חטא ספירת העם: וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל גָּד צַר לִי מְאֹד נִפְּלָה נָּא בְיַד יְיָ כִּי רַבִּים רַחֲמָו וּבְיַד אָדָם אַל אֶפֹּלָה (שמואל ב כד,יד). • לְךָ אֵלִי צוּר חֵילִי - המילים צור וחיל, מרמזות על כוחו של האל. • מְנוּסָתִי בְּצָרָתִי - אליו אני בורח בעת צרה. • בְּךָ שִׂבְרִי - שֵׂבֶר הוא לשון תקוה וציפיה, כנאמר בתהלים: וְאַל-תְּבִישֵׁנִי מִשִּׂבְרִי (קיט, קטז); שִׂבְרוֹ עַל יְיָ אֱלֹהָיו (קמו, ה). • אֱיָלוּתִי - כוחי. • לְךָ כָּל מִשְׁאֲלוֹת לִבִּי - אתה יודע את כל משאלותי ורצונותי הכמוסים. • וְנֶגְדְּךָ כָּל תַאֲוָתִי - האל רואה את צפונות ליבו של האדם, רצונותיו ותאוותיו. • פְּדֵה עֶבֶד לְךָ צוֹעֵק - הצל, גאל, הן את האדם, היחיד, והן את עם ישראל, שהם כעבדים שאינם בני חורין. • מִיַּד רוֹדָיו וְקָמָיו - מידי אויביו הקמים עליו להצר לו. ברובד העמוק יותר מדובר לא רק באויבים הפיזיים הממשיים,אלא גם באויבים הפנימיים, קרי היצר הרע והתאוות, שהאדם משועבד אליהם. • בְּקָרְאִי מִן הַמֵצַר - במובן הפרטי: מהמקום הנפשי הצר שאני שרוי בו, אני קורא אליך, ובמובן הכללי יותר: עם ישראל קורא אליך מן הגלות, שהיא מיצר לעומת מרחב הגאולה.עפ"י תהילים קיח, ה: מִן הַמֵּצַר קָרָאתִי יָּהּ עָנָנִי בַּמֶּרְחָב יָהּ. • וְיִוָּדַע בָּעַמִּים כִּי יָדְךָ לֹא תִקְצַר - כל העמים ידעו שאין גבול ליכולתך כאשר תגאל את עמך, עפ"י במדבר, יא, כג: וַיּאמֶר יְיָ אֶל משֶׁה הֲיַד יְיָ תִּקְצָר עַתָּה תִרְאֶה הֲיִקְרְךָ דְבָרִי אִם לֹא. • וְאַל תִּבְזֶה עֱנוּת עָנִי - אל תשיב ריקם את פני, ענות מלשון עוני וצער, עפ"י תהלים כב, כה: כִּי לֹא בָזָה וְלֹא שִׁקַּץ עֱנוּת עָנִי וְלֹא הִסְתִּיר פָּנָיו מִמֶּנּוּ וּבְשַׁוְּעוֹ אֵלָיו שָׁמֵעַ. • צוֹעֵק מִתִגְרַת צַר - תגרה מלשון מאבק, מריבה, נאנק תחת עול הצרים עליו. • אֲשֶׁר פְּשָׁעָיו לְךָ מוֹדֶה - מודה ומתוודה על חטאיו. • וּמִתְוַדֶּה עַל עֲלוּמָיו - מתודה גם על חטאות נעוריו. • מַה יִתְאוֹנֵן וְיֹאמַר - מה יוכל האדם לטעון לטובתו, והלא הוא: • יְצִיר חוֹמֶר - קורץ מחומר, מעפר. • אֲשֶׁר תָשׁוּב גְּוִיָּתוֹ כְּאָבָק דַּק - ואל עפר ישוב במותו. • מַה יִתֵּן לְךָ הָאָדָם - כביכול מה יוכל בשר ודם, להוסיף לאל, וכי מה זה משנה לו לאל כביכול, אם האדם רשע או צדיק, שהרי הוא מרומם ונעלה מכל זה. • הַלֹא מִלָּיו וּמִפְעָלָיו - בסופו של דבר מיליו ומעשיו של האדם רשומים וגלויים בפני האל, וגם אם האדם יתאונן או יצטדק זה לא יעלה או יוריד מן האמת. • חֲצוֹת לַיְלָה לְךָ קָמוּ - הכוונה לסליחות, שנערכות בחצות לילה. • עֲבָדֶיךָ בְּמַהֲלָלָם - עם ישראל נושאים תפילה. • זְכוּת אָבוֹת לָהֶם תִזְכּוֹר - זכור את זכות אבותם אברהם, יצחק, ויעקב, הקיימת ועומדת לעולם. • וְאַל תֵּפֶן לְמַעֲלָלָם - אל תתייחס לעוונותיהם. מעללם מלשון תעלול, וכן משחק מילים עם המילה מהללם, בשורה הקודמת. • קְנֵה עֲדָתְךָ כִּימֵי קֶדֶם - קנין הוא לשון ברית, הבטחה. זכור לעמך חסד נעורים וכרות איתם ברית כבראשונה, עפ"י תהילים עד, ב: זְכר עֲדָתְךָ קָנִיתָ קֶּדֶם גָּאַלְתָּ שֵׁבֶט נַחֲלָתֶךָ הַר צִיּוֹן זֶה שָׁכַנְתָּ בּוֹ. • קְדוֹשׁ יַעֲקֹב גֹּאֲלָם - כינוי לאל, הגואל את עמו. עפ"י ישעיהו כט, ג: וְהִקְדִּישׁוּ אֶת קְדוֹשׁ יַעֲקֹב וְאֶת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל יַעֲרִיצוּ. • וְהִנָּשֵׂא הָאֵל - לשון רוממות ומלכות. • עוֹשֶׂה הַשָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו- שיבוץ מתוך הקדיש: עוֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו הוּא יַעֲשֶׂה בְּרַחֲמָיו שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן. המשורר משתמש בה"א הידיעה לפני המילה שלום, כפי שאנו נוהגים לומר בעשרת ימי תשובה (השלום, במקום שלום).
|