חידון: מה אתם יודעים ויודעות על חג החנוכה?
לכתבה בבלוג הספרייה
אתה בחרתנו / על פי חז"ל אַתָּה בְחַרְתָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים אָהַבְתָּ אותָנוּ וְרָצִיתָ בָּנוּ וְרומַמְתָּנוּ מִכָּל הַלְּשׁונות וְקִדַּשְׁתָּנוּ בְּמִצְותֶיךָ וְקֵרַבְתָּנוּ מַלְכֵּנוּ לַעֲבודָתֶךָ וְשִׁמְךָ הַגָּדול וְהַקָּדושׁ עָלֵינוּ קָרָאתָ |
קטע זה, המופיע לראשונה בסידור רב עמרם גאון, מתווסף לתפילות החגים בברכה האמצעית של העמידה, הנקראת ברכת "קדושת היום" משום שבה מזכירים את אופיו המיוחד של היום. ענינו של קטע זה הוא הבחירה בעם ישראל ותיאור פואטי של יציאת מצרים: בפסקה הראשונה מדובר על הבחירה בעם, האהבה כלפיו והרצון בו, ונתינת מעמד מיוחד לעם ישראל לעומת שאר העמים. למרות שמושג העם הנבחר שכיח מאד במקרא, יש כאן פיתוח מעניין במלים "ורוממתנו מכל הלשונות", כשהדגש מושם על הלשון. רעיון דומה נמצא גם בברכות שלפני קריאת שמע, ונראה שההתייחסות לבחירת עם ישראל בהקשר של לשון היא תוצאה מחשיפת העם לתרבויות פרס, יוון ורומא, שכולן היו זרות למרחב הים תיכוני וששפתן התבלטה בזרותה לשפה העברית. השפה הארמית, לעומת זאת, שהמשיכה להיות מדוברת באיזור עד סוף האלף הראשון, היא שפה אחות של העברית. בפסקה השנייה מדובר על יישום הבחירה בעם על ידי המצוות המראות את נאמנות העם לבורא. המצוות מקרבות את האדם לעבודת הבורא וכך הוא זוכה ששם ה' נקרא עליו, מעין הכרזת בעלות או שייכות של האל כלפי נתיניו. בפסקה האחרונה אנו מודים לה' על שנתן לנו את ימי החג והמועד שהם זכר ליציאת מצרים, אך מאזכור זה נראה שבמקור היתה פסקה זו שייכת רק לשלושת הרגלים שכן אין בתורה התייחסות לימים הנוראים כקשורים ליציאת מצרים. לפסקאות הראשונות של הקטע הולחנו מספר מנגינות ובקרב הקהילות הצעירות / מתחדשות הן מושרות ע"י כל הקהל בחזרה של העמידה. |
• אתה בחרתנו מכל העמים – רעיון הבחירה של עם ישראל מופיע פעמים רבות במקרא, ראו למשל בספר דברים (י, טו): רַק בַּאֲבֹתֶיךָ חָשַׁק ה' לְאַהֲבָה אוֹתָם וַיִּבְחַר בְּזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם בָּכֶם מִכָּל-הָעַמִּים כַּיּוֹם הַזֶּה. • וקידשתנו במצותיך – וקרבתנו מלכנו לעבודתך, ושמך הגדול עלינו קראת מועדים לשמחה חגים וזמנים לששון |
כותר |
אתה בחרתנו |
---|---|
מעגל השנה |
יום כיפור;שבת |
מועד התפילה |
שחרית |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?