• (א) לְדָוִד, בָּרְכִי, נַפְשִׁי, אֶת ה', וְכָל קְרָבַי, מה שבתוכי יברכו אֶת שֵׁם קָדְשׁוֹ. (ב) בָּרְכִי, נַפְשִׁי, אֶת ה', וְאַל תִּשְׁכְּחִי את כָּל גְּמוּלָיו, חסדיו וטובותיו שגמל אתך. (ג) הַסֹּלֵחַ לְכָל עֲוֹנֵכִי, עוונך, הָרֹפֵא, המרפא לְכָל תַּחֲלוּאָיְכִי, חולייך, הן חוליי הנפש והן חוליי הגוף. (ד) הַגּוֹאֵל מִשַּׁחַת, משאול, ממוות את חַיָּיְכִי, חייך, הַמְעַטְּרֵכִי, המקיף אותך בחֶסֶד וְרַחֲמִים. (ה) הַמַּשְׂבִּיעַ בַּטּוֹב את עֶדְיֵךְ, גופך. תִּתְחַדֵּשׁ, יתחדשו כַּנֶּשֶׁר, המאריך ימים ושומר את כוחו, נְעוּרָיְכִי, נעורייך. משבחו של ה' ביחס לנפשו וגופו פונה דוד אל היבט כללי יותר של שבחי ה': (ו) עֹשֵׂה צְדָקוֹת ה' וּמִשְׁפָּטִים לְכָל עֲשׁוּקִים. בסופו של דבר ה' ישפוט ויציל אותם מיד עושקיהם. ולכך יש אישוש היסטורי: (ז) שהרי ה' יוֹדִיעַ, הראה את דְּרָכָיו לְמֹשֶׁה בפועל בהצילוֹ את ישראל מכל צרה, ולִבְנֵי יִשְׂרָאֵל הוא מראה את עֲלִילוֹתָיו, מעשי הנסים מיציאת מצרים ואילך. (ח) רַחוּם וְחַנּוּן ה', אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חָסֶד, מידות הרחמים שה' הודיע למשה בעת שהתגלה לו בנקרת הצור.[1] (ט) על כן גם אם לפי שעה אנחנו נתונים בצרה, הרי לֹא לָנֶצַח יָרִיב ה' אתנו, וְלֹא לְעוֹלָם יִטּוֹר, ישמור, יזכור לנו את חטאינו. (י) לֹא כפי שמגיע לנו על חֲטָאֵינוּ עָשָׂה לָנוּ, וְלֹא כַעֲוֹנֹתֵינוּ גָּמַל עָלֵינוּ, (יא) כִּי, אלא כִגְבֹהַּ שָׁמַיִם עַל הָאָרֶץ גָּבַר חַסְדּוֹ עַל מה שמגיע לירֵאָיו. (יב) כִּרְחֹק מִזְרָח מִמַּעֲרָב הִרְחִיק מִמֶּנּוּ, מאתנו אֶת פְּשָׁעֵינוּ, וכבר אין הם נזכרים לגבינו. (יג) כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים רִחַם ה' עַל יְרֵאָיו. לא מצדקתנו נובעים רחמיו, אלא מחולשתנו. (יד) כִּי הוּא יָדַע עד כמה יִצְרֵנוּ מסיט אותנו מן הדרך הטובה, והוא זָכוּר, זוכר כִּי עָפָר אֲנָחְנוּ ביסודנו. כיוון שהאדם בא מן העפר, אין לצפות ממנו שלא ייכשל. (טו) אֱנוֹשׁ, אדם - כֶּחָצִיר יָמָיו. הוא צומח ונובל תוך זמן קצר. כְּצִיץ, כמו פרח הַשָֹּדֶה כֵּן יָצִיץ, יפרח. וכשם שקצרים ימי הפרח, כך חולפים ימי אדם. (טז) כִּי רוּחַ עָבְרָה בּוֹ - בציץ ומייבשת אותו - וְאֵינֶנּוּ, וְלֹא יַכִּירֶנּוּ עוֹד מְקוֹמוֹ. לא נותר מן הצמח המת כל סימן היכר במקומו. (יז) ולעומת עראיות האדם חֶסֶד ה' הוא מֵעוֹלָם וְעַד עוֹלָם, לנצח עַל יְרֵאָיו, וְצִדְקָתוֹ עומדת גם לִבְנֵי בָנִים, (יח) לְשֹׁמְרֵי בְרִיתוֹ וּלְזֹכְרֵי פִקֻּדָיו, מצוותיו לַעֲשׂוֹתָם. (יט) ה', ששלטונו מוחלט, בַּשָּׁמַיִם, מעל לעולם הֵכִין כִּסְאוֹ, וּמַלְכוּתוֹ בַּכֹּל - בכל חלק מחלקי המציאות מָשָׁלָה. את המזמור חותמות קריאות של המשורר לברך את ה': (כ) בָּרְכוּ את ה', מַלְאָכָיו, המסוגלים לברך אותו בעצמה יתרה, שהרי הם גִּבֹּרֵי כֹחַ עֹשֵׂי דְבָרוֹ, שליחיו ומשרתיו, וכל תכלית קיומם היא לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל דְּבָרוֹ ולציית לו. (כא) בָּרְכוּ את ה', כָּל צְבָאָיו, מְשָׁרְתָיו עֹשֵׂי רְצוֹנוֹ, כלל ברואי העולם, מן העליונים ביותר ועד לתחתונים שבכולם. (כב) בָּרְכוּ את ה', כָּל מַעֲשָׂיו, יצוריו ובריותיו בְּכָל מְקֹמוֹת מֶמְשַׁלְתּוֹ, ביקום כולו. ולבסוף חוזר המשורר לנקודת הראשית, וקורא לנפשו הפרטית להצטרף לתהילה הכללית: בָּרְכִי, נַפְשִׁי, אֶת ה'. [1] שמות לד,ו. פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.
|