חידון: מה אתם יודעים ויודעות על חג החנוכה?
לכתבה בבלוג הספרייה
מוסף היא התפילה השלישית של היום. התפילה נאמרת לאחר קריאת התורה וההפטרה, וכוללת בתוכה כמה מרגעי השיא בחג. מוסף נוספת בחגים ובמועדים שבהם הוקרב קרבן מוסף – תוספת – בבית המקדש, ובאה תמורתו. בפתחה כמה קטעים, ובהם "אשרי יושבי ביתך" ו"מזמור לדוד", המלווה את השבת ספר התורה למקומו. במסורות האשכנזיות נוספת גם תפילה ייחודית של שליח הציבור, "הנני העני ממעש" שבה הוא מבטא את גודל המעמד ומבקש שתתקבל תפילתו. בתפילת הלחש, כבכל תפילות היום, נאמר וידוי. התוספת המרכזית הייחודית בה, מלבדו, היא הקטע "מפני חטאינו", ההכרה בחטא, התפילה לבניין המקדש על מנת שנוכל להקריב את קרבן מוסף (שהוקרב בזמן אמירת התפילה) ותפילת יעלה ויבוא. לאלו מצורפת בקשת המחילה. תוספת נוספת היא תפילת "עלינו לשבח" במהלך התפילה, הנאמרת גם בתפילת מוסף לראש השנה. לאחר תפילת הלחש באה חזרת הש"ץ. אצל רבים מהספרדים נהוג לפתוח באמירת פיוטים לפניה, כמו "ה' שמעתי שמעך יראתי" ו"אתאנו". במרבית המסורות נהוג לפתוח בפיוט "אוחילה לאל". פיוט זה מבטא את התנועה הנפשית של הבקשה והתפילה, לצד ההכרה כי הקב"ה הוא העונה לתפילות. במסורות האשכנזיות החזרה רוויה פיוטים הנאמרים בשירה משותפת. במסורות הספרדיות היא דומה למדי לתפילת העמידה, למעט התוספות המובנות. אצל האשכנזים נאמרת תפילת "עלינו לשבח" בניגון מיוחד, רב הוד ושגב. הציבור נוהג להשתחוות אפיים ארצה על בדים או דפים המוכנים מראש, במטרה לבטא את ההכנעה לפני הקב"ה. מרכיב מיוחד של התפילה הוא סדר העבודה, פיוט ארוך שבו מתוארת עבודת הכהן הגדול בחג. לסדר זה שני נוסחים מוכרים: "אתה כוננת", המקובל במרבית המסורת, ו"אמץ כח" המקובל במסורת אשכנז. במהלך הסדר משחזר הציבור את השתחוויית העם במקדש בשעה שהכהן הגדול אומר היה את שם ה' המפורש. בסדר זה כמה פיוטים בולטים, שאחד הידועים בהם, "מראה כהן" במסורת אשכנז, מתאר את מראה הכהן בצאתו בשלום מקודש הקודשים ומעורר רגש רב בבית הכנסת. פיוט דומה בתוכנו נאמר גם במסורת הספרדים. לאחר ההוד והשגב של סדר העבודה, שמחזיר לרגע את הציבור לחווית יום הכיפורים בימי המקדש, נאמרות פיוטים המדגישים בצער רב את ההיעדר. בהמשך נאמר שוב הווידוי. פיוט נוסף שנאמר במסורות האשכנזיות הוא "אלה אזכרה", על עשרה מחכמי ישראל שנהרגו בידי הרומאים, עשרת הרוגי מלכות. במסורות האשכנזיות תפילת המוסף מסתיימת מיד לאחר אמירת קדיש תתקבל בסוף חזרת הש"ץ. הקדיש נאמר לרוב בשירה משותפת. אצל הספרדים והתימנים נאמרות סליחות לאחר חזרת הש"ץ, בסדר המקובל. הסליחות נפתחות בפיוט "ישראל עבדיך לפניך נאספים". בסליחות במוסף נהוג לומר את י"ג מידות שבע פעמים. לאחר הסליחות נאמרים קדיש תענו ותעתרו, פיטום הקטורת, תפילה על הפרנסה ותפילת עלינו לשבח. |
|
כותר |
מוסף ליום כיפור |
---|---|
מעגל השנה |
יום כיפור |
מועד התפילה |
מוסף |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?