שיווק

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • נושא
| מספר מערכת 987007553093705171
מידע על הזהות:
שם ראשי (עברית)
שיווק
שם ראשי (לועזית)
Marketing
שם ראשי (ערבית)
التسويق
רמיזות
Consumer goods
Domestic marketing
Retail marketing
Retail trade
שווק
נושא איתו מזוהה
Industrial management
Aftermarkets
Selling
MARC
MARC
מזהים נוספים
Wikidata: Q39809
Library of congress: sh 85081333
מקורות מידע
  • UMI business vocab.(Domestic markets)
תקציר מויקיפדיה:

שיווק הוא מונח המתאר פעילות, אשר מקדמת מכירה של מוצר (סחורה, שירות או רעיון). בנוסף, דוגמאות לשיווק (החורגות מתחום הכלכלה ה"טהורה") הן: תעמולת בחירות או מסע פרסום למניעת תאונות דרכים. באופן דומה, אחת הדרכים עליהן נמנה השיווק היא ריאיון עבודה. במהלך הריאיון מחויב המרואיין לשווק עצמו כראוי, בהתאם לדרישות המשרה אליה הוא מעוניין להתקבל, על מנת לקבלה (העבודה נתפסת כאן מנקודת מבט של מתן שירות של המעסיק (או המעביד) – לעובדיו, הכפופים לו, על כל המשתמע מכך: תשלום שכר, מתן תנאים סוציאליים, הפרשת אחוז מסוים ממשכורתו של עובד כלשהו למס הכנסה ולביטוח לאומי, וכדומה. בהתאם להגדרה זו, ניתן לראות את העבודה כסוג של "מכירת מוצר" – של המעביד לעובדיו). תפקיד השיווק הוא ניהול הביקוש וההצע של מוצר מסוים, מצד הגורם החפץ לשווקו. בדרך כלל, השיווק שם לו למטרה את העלאת ביקוש המוצר – בדרכים שונות. לפעמים המטרה היא רק לשמר מצב קיים ולעיתים אף להנמיך ביקוש, למשל במקרה שאין מספיק מלאי כדי לספק את צורכי הלקוחות. מכיוון שביקוש נובע מהיכולת והנכונות לשלם עבור מוצר מסוים – במובן הרחב, יעדו של השיווק הוא זיהוי וסיפוק של צרכים אנושיים וחברתיים. ישנן מספר אפשרויות עיקריות לפעילות שיווקית: פרסום – תקשורת שיווקית ממומנת: פרסומות בטלוויזיה, רדיו, ובאינטרנט קידום מכירות – מבצעים שונים, הנחות, תלושי מתנה או כל תמריץ אחר לרכישת המוצר. יחסי ציבור – פרסום שאינו ממומן בהכרח, כאשר החסות נסתרת. למשל כתבה על המוצר בעיתון צרכנות. שיווק ישיר או מכירה אישית – מבוצע על ידי איש מכירות או באמצעות כלי אוטומציה שיווקית אקטיבית, כגון חייגנים אוטומטים או כלים השולחים אימייל באופן אוטומטי אקטיבי. הפעילות השיווקית כוללת אסטרטגיות ופעולות נוספות כגון: מיתוג – יצירת אמצעי זיהוי יעילים למוצר וקשירת תדמית חיובית איתם. מיצוב – הקניית תדמית חיובית הנותנת סיבה להעדיף את המוצר על פני מתחריו באמצעות פעולות של בידול או חיקוי (כלכלה). ביצוע מחקר שוק להשגת מידע שיווקי. פלח שוק ומיקוד – זיהוי קהל היעד בתוך פלח השוק הרלוונטי עבור המוצר או השירות אותם רוצים לשווק. קביעת המחיר המתאים (המחרה). קביעת המקומות בהם המוצר ימכר (ניהול ההפצה) השיווק התפתח כתחום עיסוק ומחקר עצמאי במחצית השנייה של המאה ה-20. בתחילה היה המיקוד עסקי, אך עם הזמן התברר כי העקרונות הם אוניברסליים ומיושמים כיום במגוון גדול של תחומים: שיווק פוליטי, עצמי, מדיני, מוניציפלי ועוד. השיווק מיישם כלים מתחומי הפסיכולוגיה, סוציולוגיה, כלכלה, סטטיסטיקה, מערכות מידע ועוד.

לקריאת הערך המלא בויקיפדיה >