משבצות זהב

משבצות זהב, נתן בן חיים עמרם, ליוורנו, 1851
לצפייה בכתב הידפרשת תצוה עוסקת בבגדי הכהונה. ציווי מיוחד יש בבגדי הכהונה: "וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת" (שמות כח, ב). ואכן, האפוד –הבגד החיצוני מבגדיו של הכהן הגדול – נעשה מחומרי הגלם המשובחים ביותר: תכלת וארגמן שזורים בחוטי זהב. לאפוד הוצמד החושן שנשא הכהן על חזהו. החושן קושט באבני חן יקרות ערך.
בתורה מצינו פרשיה מיוחדת לעשיית האפוד ופרשיה מיוחדת לעשיית החושן. בין שתי הפרשיות מופיעה פרשיה קצרה בת שני פסוקים: "יג וְעָשִׂיתָ מִשְׁבְּצֹת זָהָב. יד וּשְׁתֵּי שַׁרְשְׁרֹת זָהָב טָהוֹר מִגְבָּלֹת תַּעֲשֶׂה אֹתָם מַעֲשֵׂה עֲבֹת וְנָתַתָּה אֶת-שַׁרְשְׁרֹת הָעֲבֹתֹת עַל-הַמִּשְׁבְּצֹת." שרשרות הזהב קישרו בין החושן לאפוד ולכן זכו לפרשיה מיוחדת.
משבצות הזהב שימשו כבסיס לאבני השוהם עליהם נחרטו שמות בני ישראל. כאמור, בגדי הכהן הגדול נועדו ל'כבוד ולתפארת'.
חכמינו הדגישו גם את הערך של הצניעות על הפסוק: "כָּל כְּבוּדָּה בַת מֶלֶךְ פְּנִימָה; מִמִּשְׁבְּצוֹת זָהָב לְבוּשָׁהּ" (תהלים מה, יד). דרשו במדרש תנחומא: "לפיכך כתיב: 'כל כבודה בת מלך פנימה' (תהלים מה יד), ואם עשתה והצניעה עצמה וזכתה, 'ממשבצות זהב לבושה' (שם), אמר ר' לוי זכתה שתעמיד כהנים שהם לובשים בגדי כהונה גדולה, ואין משבצות אלא בגדי כהונה, שנאמר ועשית משבצות זהב" (שמות כח יג). (מדרש תנחומא, פרשת וישלח, יב).
חז"ל הסתייגו מהפאר של הכהונה כשאינו מגובה במעלות רוחניות ופסקו: "כהן קודם ללוי, לוי לישראל, ישראל לממזר, וממזר לנתין, ונתין לגר, וגר לעבד משוחרר. אימתי? בזמן שכולם שווים. אבל אם היה ממזר תלמיד חכם וכהן גדול עם הארץ, ממזר תלמיד חכם קודם לכהן גדול עם הארץ". ומביאה על כך הגמרא את הדרשה. אמר רבי אחא ברבי חנינא דאמר קרא: "יקרה היא מפנינים מכהן גדול שנכנס לפני ולפנים" (משלי ג, טו). (הוריות יג, א).
הרב נתן עמרם (תק"ס בערך-תרל"א; 1870-1800) נולד בדמשק לאביו רבי חיים עמרם. בגיל צעיר עלה לצפת עם משפחתו. בשנת תקפ" (1825) נשלח כשד"ר מטעם קהילת טבריה; במהלך שליחותו שהה מספר שנים באלכסנדריה. חזר לארץ והתיישב בחברון. בשנת תקצ"ה (1835) יצא שוב כשד"ר מטעם קהילת חברון. בסיום שליחותו התיישב בליוורנו בה הדפיס את ספריו. בשנותיו האחרונות כיהן כרב באלכסנדריה בה נפטר. אחד מספריו החשובים הוא שאלות ותשובות משבצות זהב שנדפס בליוורנו תר"ו (1846).