שימור המסורת
המסורת היהודית הקוצ'ינית, מספרת הדסה, היא חלק בלתי נפרד מהחיים במושב. "גם כאשר סבלו התושבים מתלאות הפרנסה וחיי הדחק, תמיד התפללו ונאחזו באמונתם באלוהים, בתקווה שיהיה טוב". בית הכנסת היה ועודנו במוקד היישוב, כמרכז לתפילה ולשמחה עבור כל התושבים, בימי שמחה ועצב, בחול ובשבת.
האם רחל והבת הדסה שרות פיוט מתוך ספר השירות "שיר קולאס"
כשסיים משה, אחד האחים, קורס מ"פים במסגרת שירות בשלד"ג, הגיעו רחל ומנחם, הוריה של הדסה, לטקס סיום. האח התלבט באותה העת לגבי המשך שירותו הצבאי. הדסה מספרת שהמג"ד דאז, אפי איתם, ישב מול הוריה וסיפר להם על אחיה. "אדון מנחם, אנחנו, הצבא של מדינת ישראל, רוצים שהבן שלך ימשיך פה". הוא הרבה לשבח את האח על יכולותיו ותפקודו. "מעולם לא ראיתי את אבי דומע, מלבד באותו יום. שאלתי אותו מה קרה לו ומדוע הוא דומע. ואבא ענה לי: 'עכשיו נתנו לי את ההרגשה שאני ישראלי ויהודי גאה. נאמר שכל מה שסופר על אחיך הוא בזכות החינוך שנתנו לכם, ואנחנו גאים".
באווירה הזו גדלה הדסה – אמונה לצד קשיים כלכליים, חתירה למצוינות בתנאים מאתגרים למדי במושב קטן בדרום. בראשית שנות השישים עברה ללמוד בכפר הנוער החקלאי עיינות ("בבחינת הקבלה לעיינות בחנו אותי עדה מימון וסעדיה כובאשי, אחד החותמים על מגילת העצמאות"). אחת לחודש שבה לביתה. לאחר חזרתה למושב פנתה ללימודי רוקחות. אביה, שלא זכה להשכלה מלאה בקוצ'ין, עשה הכול על מנת לסייע לילדיו לרכוש השכלה ולהשלים את לימודיהם האקדמיים. במשך למעלה מארבעים שנים עבדה הדסה כרוקחת בבית החולים סורוקה.
הדסה בבית המרקחת של בית החולים סורוקה
כיום הדסה פעילה במקהלת נשות נבטים ובקהילות שרות. יחד עם אחיה הבכור נחמיה ואחיה הצעיר מאיר, הקליטו לאתר הפיוט והתפילה ביצועי פיוטים ותפילות ממסורת יהודי קוֹצִ'ין. "אני קשורה בכל נימי נפשי למסורת, לתפילות ולפיוטים, כל הזמן. אנחנו שרים אותם בערבי שבתות וחגים בבית יחד עם הנכדים, מוכנים לשיר בכל אירוע ולכל מבקש, בתקווה להעבירם לדורות הבאים. אני מכה על חטא על שלא הקלטנו את אימא שלי, שהכירה ושרה תפילות ופיוטים רבים, בעברית ובמָאלִיאלָם, השפה השגורה בקוצ'ין. ייתכן שחלקם אבד לעד. ההקלטה יחד עם האחים שלי היא תחילתו של מיזם ייעודי לשימור, דבר שלא היה בעבר. אנחנו מעבירים יחדיו את האבוקה העתיקה מדור לדור."
מקהלת נשות נבטים, הדסה ראשונה משמאל