ר' ישראל נג'ארה ופייטני חאלב
גורם נוסף בעל חשיבות והשפעה על מסורת הפיוט והמוזיקה של חלב ושל כל הקהילות הספרדיות בכלל, עד ימינו אנו, הוא דמותו המרתקת ויוצאת הדופן של ר' ישראל נג'ארה. ר"י נג'ארה (1550?–1625), צאצא למגורשי ספרד, היה מגדולי המשוררים העבריים בתקופה שאחרי הגירוש וחי בסוריה חלק נכבד מחייו. ר"י נג'ארה לא רק שכתב קרוב לאלף פיוטים, אלא גם הלחין את חלקם, ואת האחרים כתב מראש על פי לחנים של שירים זרים שאסף במסעותיו ברחבי האימפריה העות'מנית. כך אפשר למצוא בספרו שירים המבוססים על לחנים של שירים ערביים, תורכיים, ספרדיים, ושירים אחרים שהיו אהובים על בני דורו.
ספר הפיוטים שלו, "זמירות ישראל", יצא לאור עוד בחייו בשלוש מהדורות (1587, 1599 ו־1600). בספרו זה הוא הניח יסוד חשוב וחדשני שהשפיע בצורה מכרעת על ספרי הפיוטים המאוחרים יותר, שיצאו לאור בקהילות יהודי המזרח בכלל, ובקהילת יהודי חלב בפרט. הוא היה הראשון שסידר את השירים בספרו על פי השתייכותם המוזיקלית (המקאם, או הסולם שבו הם מנוגנים) ובכך העניק משקל וחשיבות לממד המוזיקלי והפונקציונלי כאחד, מה שמצטרף לתמונת דמותו כמשורר בעל מודעות וערנות לא רק למלה הכתובה אלא גם לממד המוזיקלי, לאופן ולאווירה שבהם מתבצעים השירים.
שני היסודות הללו, חיבור פיוטים עבריים ללחנים של שירים זרים ועריכת ספרי פיוטים על פי עיקרון מוזיקלי, השפיעו השפעה ניכרת על פייטני חאלב, על מנהגי השירה של הקהילה ועל ספרי הפיוטים שיצאו לאור בידיהם.
מפתח לספר "זמירות ישראל", ונציה, 1600