גוף התפילה: מבנה, סדר הברכות, נוסחים, מיקום ותוספות
החוקרים חלוקים בשאלת התפתחותה של תפילת העמידה, מהם שטוענים כי היא מקבצת חלקים שנכתבו ונתקנו בתקופות שונות, ומהם שטוענים שיש לה מבנה מוקדם ומוסכם שנוסחיו השתנו עם השנים. ההשערות נסמכות על ההתייחסויות לתפילה המפוזרות בספרות חז"ל, שכן כתבי היד של הסידורים השונים המצויים בידינו הם מאוחרים יחסית (הראשונים שבהם מן הגניזה הקהירית – המאה העשירית – שמשקפים נוסחים מתקופת הגאונים – המאה התשיעית – והלאה). בכל אופן, בין שסדר תפילה זו נתקן כבר בתקופת הכנסת הגדולה, או בין שיוסד ונקבע בידי שמעון הפקולי (המאות הראשונה והשניה לערך), הרי שמן תקופת חז"ל ואילך מוכר ומקובל מבנה התפילה המוכר לנו כיום: שלוש ברכות פתיחה, שלוש עשרה ברכות אמצעיות (שתים עשרה מוקדמות וברכה נוספת שנתקנה מאוחר יותר) ושלוש ברכות חתימה.
הגמרא במסכת ברכות (לד, ע"ב) מציעה חלוקה רעיונית של שמונה עשרה הברכות הללו:
"אמר רב יהודה: לעולם אל ישאל אדם צרכיו לא בשלש ראשונות, ולא בשלש אחרונות, אלא באמצעיות. דאמר רבי חנינא: ראשונות – דומה לעבד שמסדר שבח לפני רבו, אמצעיות – דומה לעבד שמבקש פרס מרבו, אחרונות – דומה לעבד שקבל פרס מרבו ונפטר והולך לו."
כיום מקובל לפרש שחלוקה זו יוצרת רצף נושאי של שבח, בקשה והודאה (אולי בעקבות הרמב"ם בהלכות תפילה, פרק א' הלכה ב) שכמו מקביל לדברי רבי חנינא מן הגמרא. אולם, נדמה שאצל חז"ל לא היתה קיימת הבחנה מובהקת בין הברכות הראשונות לאחרונות בעניין השבח. ראו למשל תלמוד ירושלמי ברכות פרק ב הלכה ג:
"ר' אחא בשם ר' יהושע בן לוי: אף מי שהתקין את התפילה הזאת, על הסדר התקינה: שלש ברכות ראשונות ושלש ברכות האחרונות שבחו של מקום [...]".
בנוסף לכך, שלוש הברכות האחרונות כוללות גם בקשות, וקשה לקרוא אותן כשבח בלבד.
חטיבת הבקשות, ובה שלוש עשרה הברכות האמצעיות, אינה נאמרת בתפילות העמידה של שבתות ומועדים, ומחליפה אותה ברכה על קדושת היום ובמוסף של ראש השנה – שלוש ברכות על חטיבות פסוקי המלכויות, הזכרונות והשופרות.
הגמרא מסבירה כי הסיבה לכך שאין אומרים את חטיבת הבקשות על צרכי הפרט והכלל בשבתות ובימים טובים היא שחז"ל לא רצו שהתפילה במועדים אלו תהיה ארוכה ותטריח את הציבור (בבלי ברכות כא, א). המדרש מציע הסבר אחר, שלפיו בקשה על צרכינו פוגעת באווירה המיוחדת של שבת:
"וּלְפִיכָךְ אֵין מִתְפַּלְּלִין בַּשַּׁבָּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה [כלומר לא אומרים את שלוש עשרה הברכות האמצעיות], שֶׁאִם יִהְיֶה לוֹ חוֹלֶה בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ, נִזְכָּר בְּרוֹפֵא חוֹלֵי עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְהוּא מֵצֵר, וְהַשַּׁבָּת נִתְּנָה לְיִשְׂרָאֵל לִקְדֻשָּׁה לְעֹנֶג וְלִמְנוּחָה וְלֹא לְצַעַר, לְכָךְ מִתְפַּלֵּל שָׁלֹש בְּרָכוֹת רִאשׁוֹנוֹת וְשָׁלֹש אַחֲרוֹנוֹת וְהַמְּנוּחָה בָּאֶמְצַע."
(מדרש תנחומא וירא)
גם בתוך חטיבת הברכות האמצעית ניתן לזהות חלוקה רעיונית מסוימת, חלקה הראשון מתייחס לבקשות פרטיות, מהן חומריות ומהן רוחניות, וחלקה השני עוסק בבקשות ציבוריות:
שבח: א. אבות; ב. גבורות; ג. קדושה.
בקשה (פרט): ד. דעת; ה. תשובה; ו. סליחה; ז. גאולה; ח. רפואה; ט. שנים.
בקשה (כלל): י. קיבוץ גלויות; יא. משפט; יב. מינים; יג. צדיקים; יד. ירושלים; טו. צמח דוד;
סיכום: טז. שומע תפילה.
שבח/הודאה: יז. עבודה; יח. הודאה; יט. שלום.
חז"ל פירשו את סדר הברכות (שככל הנראה לא היה קבוע מתחילה) בכמה דרכים שהטעינו אותו במשמעויות שונות. למשל ירושלמי ברכות פרק ב הלכה ג:
"חננתנו דיעה – רצה תשובתינו. רצית תשובתינו – סלח לנו. סלחת לנו – גאלינו".
בעקבות חז"ל היו פוסקים שסברו שיש להקפיד על סדר הברכות, ואדם ששכח לומר ברכה מסוימת, מחויב בהשלמת התפילה מאותו הקטע ששכח (ראו תלמוד בבלי ברכות לד, ע"א, שו"ע או"ח קיט, ג וכן קיד, ז).
בכמה מקומות ניסו התנאים והאמוראים להסביר את מספר הברכות ולסמוך אותו על מקורות שונים: מספר שמות האל שנזכרים במזמורי תהלים שונים, בשירת הים ובקריאת שמע, מספר החוליות בעמוד השדרה ועוד.[2] כפי שראינו בדברי רבן גמליאל שבמשנה, מספר זה נחשב למוסכם ומחייב כבר בתחילת תקופת התנאים. בתקופה זו נאמר גם ששמעון הפקולי קבע את סדר הברכות ואולי אף את אחד מנוסחיהן הקדומים.
החלוקה המרכזית החשובה בין נוסחי התפילה היא בין נוסח ארץ ישראל (בו ברכת מגן דוד אינה עומדת בפני עצמה ולפיכך הוא מונה שמונה עשרה ברכות בלבד) ובין נוסח בבל (בן תשע עשרה הברכות, כמקובל כיום), ולאחר מכן בין תפוצות אשכנז, תימן, עדות המזרח וקהילות איטליה. כיום עומדות בפנינו כמה מסורות נוסח שונות, אך יש בהן הרבה מן המשותף – מספר הברכות, סדרן וחלק ניכר מגוף הטקסט עצמו.[3]
תפילת עמידה בשטח