מבנה התפילה
משום שתפילת מנחה מתרחשת באמצע היום ובתוך השגרה, היא נקבעה כתפילה קצרה. מרכז התפילה היא תפילת העמידה, לפניה מזמור תהילים ולאחריה תחנון ועלינו לשבח.
אף על פי שבסיס תפילת החובה במנחה הוא קצר, מתוך רצון להתכונן ולתפילה ולהיפרד ממנה, נוספו לה במסורות שונות עוד קטעים בתחילתה ובסופה. בחלק מהקהילות הספרדיות פותחים את התפילה בקריאת "פתח אליהו" מהקדמת ספר תיקוני הזוהר, ולאחריו קדיש דרבנן. במסורות רבות, בייחוד אלו הנוהגים על פי מנהגי האר"י, נוהגים לומר קרבנות לפני תפילת מנחה, אף על פי שרוב הגאונים והראשונים, הרמב"ם והשולחן ערוך (ר' יוסף קארו) לא הורו לעשות כן. בקהילות הספרדים, האיטלקים ורוב התימנים, נוהגים לומר את מזמור פד בתהלים, העוסק בכיסופים לבית ה'. חלק מיהודי תימן מוסיפים לפני כן את פרשת העקדה והתחינה שלאחריה. לאחר מכן נוהגים רבים לומר את פרשת קרבן התמיד ואת פיטום הקטורת. לפי נוסח אשכנז חסידים יש נוהגים לומר פרשת התמיד, פיטום הקטורת ואנא בכוח. בנוסח אשכנז ואצל חלק קטן מיהודי תימן לא מוסיפים קטעים לפני תחילת התפילה ומתחילים מיד באַשְׁרֵי יוֹשְׁבֵי בֵיתֶךָ.
המשותף לכל המסורות הוא אמירת מזמור קמה, תְּהִלָּה לְדָוִד (אשרי, על שם הפסוק הראשון שלפניו), שאליו הצמידו כפתיחה שני פסוקים נוספים מתהלים (פד, ה). הטעם לאמירת מזמור זה הוא שכן ראוי לסדר שבחו של מקום לפני תפילת עמידה, והוא מהווה מעין פסוקי דזמרה (מזמורים הפותחים את תפילת שחרית) של מנחה. סיבה נוספת לאמירת המזמור מובאת בגמרא: "אמר רבי אלעזר, אמר רבי אבינא: כל האומר תְּהִלָּה לְדָוִד בכל יום שלוש פעמים – מובטח לו שהוא בן העולם הבא" (תלמוד בבלי ברכות ד, עמוד א). בשחרית אומרים פעמיים מזמור זה ובתחילת תפילת מנחה נקבע לאומרו בפעם השלישית ביום, ובכך מקיימים את מימרתו של רבי אבינא.
לאחר מכן אומר שליח הציבור חצי קדיש.
הלב של תפילת מנחה, כאמור, הוא תפילת העמידה, שאותה אומר הציבור בלחש. בימים מיוחדים מוסיפים בה תוספות: בראש חודש יַעֲלֶה וְיָבֹא בברכת העבודה, בחנוכה ובפורים – תפילת עַל הַנִּסִּים בברכת ההודאה (ויש הנוהגים לומר על הנסים גם ביום העצמאות).
לאחר תפילת הציבור בלחש נאמרת חזרת הש"ץ (שליח הציבור). בספרו "בית יוסף" כותב רבי יוסף על המנהג הספרדי שלא לחזור על תפילת העמידה במנחה, אך קובע כי מנהג האשכנזים, החוזרים על התפילה, נכון יותר, וכן נוהגים עד היום.
בחזרת הש"ץ של מנחה הכהנים אינם נושאים כפיהם ואומרים ברכת כהנים, מחשש שמא שתו יין בארוחת הצהרים, נסיבות שבהן נאסרת אמירת ברכת כהנים. לפיכך, בתענית ציבור, כשאין חשש שהכהנים ישתו יין, נוהגים לשאת כפיים ולברך. במנחה של יום כיפור אין הכהנים עולים, והברכה נאמרת בתפילת נעילה (ומקדימים את ברכת כהנים לפני השקיעה).
בברכה האחרונה, ברכת שלום, שונה נוסח הברכה במנהג אשכנז נוסח ונפתח ב "שלום רב", כמו בתפילת ערבית. הטעם לכך הוא שבמשנה במסכת ראש השנה ברכת כהנים היא כינויה של ברכת שים שלום (פרק ד משנה ה). לפיכך, כאשר ברכת כהנים אינה נאמרת, גם הנוסח הרגיל "שים שלום" מושמט, ובמקומו נאמר נוסח אחר.
לאחר חזרת הש"ץ אומרים קטעי תחנון. לפי מנהג רוב הספרדים ולפי נוסח ספרד, מוסיפים לפני נפילת אפיים קטעי וידוי ושלוש עשרה מידות. לפי נוסח אשכנז, איטליה ותימן לא אומרים וידוי ושלוש עשרה מידות בתפילת מנחה, אלא נפילת אפיים בלבד.
לאחר התחנון אומר שליח הציבור קדיש תתקבל (שלם) (בימים שבהם לא אומרים תחנון נאמר הקדיש מיד לאחר חזרת הש"ץ).
לאחר מכן נהוג בקהילות הספרדיות לומר את מזמור סז בתהילים, לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינֹת מִזְמוֹר שִׁיר, המכונה מזמור המנורה, משום שנוהגים להדפיס את פסוקיו בצורת מנורה. ניתן לשער כי מזמור זה נוסף לתפילת מנחה בהשראת הדלקת המנורה, העבודה האחרונה שנעשתה במקדש בכל יום.
יהודי תימן אומרים את מזמורים קמא וקמב בתהלים, וכך היה מנהג הספרדים הקדום. לאחר מכן אומרים האבלים קדיש יהא שלמא (קדיש יתום) או קדיש דרבנן.
בסיום התפילה נהוג ברוב הקהילות לומר את תפילת עלינו לשבח. לפי נוסח אשכנז ואשכנז חסידים, לאחר קדיש תתקבל אומרים מיד עלינו לשבח, ואחריו קדיש יהא שלמא (יתום). אצל יהודי תימן ואיטליה אין אומרים עלינו לשבח אחר מנחה.
תענית ציבור
בתענית ציבור, לאחר אשרי וחצי קדיש מוציאים ספר תורה וקוראים את פרשת וַיְחַל מֹשֶׁה אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹהָיו (ספר שמות, פרשת כי תשא) העוסקת בעניין כפרת חטא העגל (מסכת סופרים יז, ז), לרמוז שכשם שכיפר ה' על חטא העגל ונתן לנו לוחות אחרונים, כך יכפר על חטאינו ויבנה בית המקדש במהרה בימינו. יש קהילות, בעיקר אשכנזיות, המוסיפות לאחר הקריאה בתורה קריאת הפטרה "דִּרְשׁוּ ה' בְּהִמָּצְאוֹ" (ישעיהו נה) מנהג רוב הספרדים שלא לקרוא הפטרה. בתפילת העמידה בלחש אומרים המתפללים בתוך ברכת שומע תפילה את תפילת עֲנֵנוּ המיוחדת לום תענית וצום, שליח הציבור חוזר על תפילה זו לאחר ברכת הגאולה ולפני ברכת הרפואה. בתשעה באב בתפילת עמידה בלחש מוסיפים המתפללים ושליח הציבור את תפילת נַחֵם ה' אֱלֹהֵינוּ אֶת אֲבֵלֵי צִיּוֹן המיוחדת ליום זה בברכת בונה ירושלים. כמו שכתבנו לעיל, הכהנים נושאים כפיהם בחזרת הש"ץ. מנהג אשכנזים לומר "אבינו מלכנו" לאחר תפילת עמידה של שחרית ומנחה, וספרדים לא נהגו לאומרו.
מנחה של שבת וחג
מנחה של שבת וחג שונה מתפילות המנחה בשאר הימים, וכוללת קריאה בתורה של קטע מפרשת השבוע הבאה (בשבת בלבד; ביום כיפור יש קריאה מיוחדת והפטרה), תוספות קבועות לפני ואחרי תפילת העמידה, מבנה שונה לעמידה, ובחלק מהמסורות גם ניגונים אחרים.
[1] בעקבות דברים אלו הלכו פוסקים רבים. כך כתב, לדוגמה, ר' יעקב בן אשר (גרמניה, המאות ה־14 –13, המכונה בעל הטורים): "אבל של מנחה שהיא באמצע היום בעוד שהוא טרוד בעסקיו, צריך לשום אותה אל לבו ולפנות מכל עסקיו ולהתפלל אותה, ואם עשה כן שכרו הרבה מאד" (טור, אורח חיים, סי' רלב).
[2] השעות משתנות על פי אורך היום המתחלק לשתים עשרה שעות. בקיץ כשהיום ארוך שעה זמנית ארוכה יותר מהחורף בה זמן האור ביממה קצר יותר.